Heemskerk pakt wachttijd 0900-nummers aan
Lange wachttijden bij 0900-nummers worden aangepakt. Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk in een brief aan de Tweede Kamer.
In nieuwe wetgeving die naar verwachting in het voorjaar van 2008 in werking treedt, is een instrument opgenomen dat het mogelijk maakt om in te grijpen bij misbruik van 0900-nummers, schrijft Heemskerk.
Telecomwaakhond OPTA kan dan in excessieve situaties bijvoorbeeld een nummer intrekken of desnoods boetes uitdelen. Ook voert Heemskerk met de nieuwe wetgeving een aansluitplicht in voor 090x nummergebruikers bij een geschillencommissie.
In september 2007 is in opdracht van Heemskerk een onafhankelijk onderzoek gedaan naar betaalde telefonische wachttijden. Hierbij is naar in totaal ongeveer 1000 telefoonnummers gebeld in allerlei sectoren. Uit het onderzoek blijkt dat 58 procent van de mensen zich wel eens ergert aan telefonische informatiediensten.
De gemiddelde wachttijd bij 0900-nummers ligt rond de 50 seconden. Uit het onderzoek blijkt verder dat de irritatiegrenswaarde voor de wachttijd rond de 1 minuut ligt. In het onderzoek is gekeken naar hoe verschillende sectoren (telecom, zorg, energie, financien, overig) zich tot elkaar verhouden als het gaat om wachttijden en kosten. Daarnaast is gekeken naar de perceptie van consumenten.