Uitreiking Gouden Generaal Snijdersmedaille
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ferme jongens, stoere knapen. Daar is Nederland groot mee geworden, nietwaar? En niet alleen op de wereldzeeën, ook op het gebied van de luchtvaart hebben we ons laten gelden. Ons land kende luchtvaartpioniers als Anthony Fokker, Albert Plesman en natuurlijk generaal Snijders. Deze voormalige opperbevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten zag de mogelijkheden van de luchtvaart al toen men begin twintigste eeuw nog met ballonnen de lucht in ging. Hij werkte achter de schermen mee aan de oprichting van de KLM en onderzocht hij de mogelijkheid van een luchtvaartverbinding tussen Nederland en Indië. Een echte pionier, dus.
Tegenwoordig kunnen we ons een leven zonder luchtvaart nauwelijks meer voorstellen. Het is heel gewoon geworden om voor een weekend naar Barcelona te vliegen. Tegelijkertijd blijft de luchtvaart, en terecht, altijd een onderwerp van discussie. Het is nu eenmaal niet makkelijk om de diverse belangen van mensen, milieu en economie met elkaar te verenigen.
Toch is dat waar we naar moeten streven. Duurzame groei zal ook de leidraad zijn bij de beslissingen die we de komende jaren gaan nemen over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Want u weet: er staat het een en ander op stapel voor Schiphol, voor de regionale luchthavens, voor de organisatie van het luchtruim en voor de luchtverkeersleiding.
Voor wat betreft de Nederlandse luchthavens gaan we bijvoorbeeld kijken of het mogelijk is die een eigen profiel te geven, om zo vervoersstromen efficiënter af te handelen. Zogeheten mainportgebonden stromen kunnen daarbij via Schiphol, de overloop kan via de regionale luchthavens. Vooral voor Lelystad en Eindhoven zie ik hier een rol weggelegd.
Voor het luchtruim onderzoeken we of het mogelijk is om een Functional Airspace Block te maken. In gewone mensentaal: kunnen we de grenzen van het luchtruim niet breder trekken in plaats van ze langs nationale grenzen te laten lopen? Want als we internationaal samenwerken, vergroten we de bereikbaarheid vanuit de lucht en de betrouwbaarheid van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat de vorming van dit soort blocks op Europees niveau kan leiden tot een kostenbesparing van enkele honderden miljoenen euro’s. Dat zijn kansen die we niet mogen laten liggen, toch?
Ook op milieugebied zijn er de nodige vraagstukken. Ik wil me vooral richten op verbetering van het stelsel van milieuregels. Kunnen we er misschien voor zorgen dat de prestaties van de sector op dit punt beloond worden? KLM en Schiphol hebben zéker al goede, duurzame initiatieven genomen, maar het kan altijd meer en beter.
Kortom, de komende tijd hebben de overheid en de sector genoeg te bespreken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar uw opinies en ideeën. En dan is het goed dat overheid en luchtvaartsector niet meer tegenover elkaar staan, zoals dat vroeger nog wel eens het geval was. Die periode hebben we definitief achter ons gelaten sinds het succes van de Alderstafel, en ik heb er alle vertrouwen in dat dat zo blijft. Want net als vroeger werken er nog steeds veel mannen en vrouwen met visie en doorzettingsvermogen in de luchtvaart.
Dames en heren,
Generaal Snijders was één van die mannen en vrouwen die Nederland mede vorm gegeven hebben. Maar dat soort mensen komen gelukkig in elke generatie voor. Leo van Wijk is wat mij betreft ook zo’n moderne held. Iemand met visie, die door zijn inzet voor Air France/KLM de Nederlandse maatschappij en economie grote diensten heeft bewezen. Afgelopen zomer is hij al benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau, en vandaag ontvangt hij van het Generaal Snijdersfonds opnieuw een prachtig blijk van waardering. Ik ben er trots op dat ik hem zo meteen de gouden Generaal Snijdersmedaille mag uitreiken, en de erediploma’s aan de Tactische Helikopter Groep van de luchtmacht, de heer Kennes en de heer de Groot. Vanaf deze plaats feliciteer ik u er allemaal alvast van harte mee.
Dank u wel.