Opening IJkdijkfaciliteit
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Gisteren was ik, net als sommigen van u, aanwezig op de Dag van Maarssen. Vernieuwers op het gebied van mobiliteit en water waren de hele dag intensief met elkaar in gesprek over innovatie. En na een dag als gisteren, een dag van praten en ideeën opdoen, treft het om vandaag híer aanwezig te zijn. Want hier, bij de IJkdijk die ik straks zal openen, worden innovatieve technieken in de praktijk uitgeprobeerd.
Een kleine twee maanden geleden heb ik de watervisie gepresenteerd, de visie van het kabinet waarmee we Nederland willen voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Innovatie is één van de pijlers van de watervisie, omdat we innovatieve concepten nodig hebben om ons te beschermen tegen overstromingen, wateroverlast en droogte. Hier komen noodzaak en nut overigens in samen, want waterkennis en een unieke aanpak van waterproblemen zijn zeer geschikt als exportproduct. Er is wereldwijd veel belangstelling voor de Nederlandse kennis en kunde.
Hoogwaterbescherming blijft een van de belangrijkste manieren om Nederland klimaatbestendig te maken. Innovaties op het gebied van dijkinspectie en -monitoring zijn dan ook van harte welkom. Want in Nederland liggen honderden kilometers dijk waarvan we niet precies weten wat de staat ervan aan de binnenkant is.
De dijkdoorbraken in 2003 en 2004 bij Wilnis en Stein maakten duidelijk dat dijken kunnen doorbreken zonder dat er aan de buitenkant veel van te zien is. Na die doorbraken zijn de dijkcontroles verhoogd, maar controleren gebeurt nog vaak door observatie aan de buitenkant. Om voor meer mogelijkheden te zorgen om de binnenkant van de dijk te bestuderen, zijn we nu op zoek naar innovatieve technieken om de staat van een dijk te bepalen. Die zijn immers van levensbelang bij het voorkomen van calamiteiten.
U begrijpt dat ik om die reden erg blij ben dat de inzet en de eendrachtige samenwerking van verschillende partijen heeft geleid tot de stichting IJkdijk. Bij dit project kiest u er nadrukkelijk voor om ICT voor het waterbeheer te gebruiken. Dat is ook de lijn van Verkeer en Waterstaat. Sowieso is de samenwerking tussen overheden en kennisinstituten, zoals hier bij de IJkdijk, een mooi voorbeeld van de manier waarop mijn ministerie met innovatie wil omgaan. De overheid geeft aan wat de maatschappelijke opgave is en wat de prioriteiten op het gebied van waterveiligheid zijn, het bedrijfsleven en de kennisinstituten hebben de kennis en ervaring in huis om de oplossingen te vinden.
Dat zien we hier: met de komst van de IJkdijk worden hier de innovatieve sensortechnieken getest én wordt onderzocht hoe het onderhoud en het beheer van dijken voor de waterbeheerders efficiënter en goedkoper kan. Ook voor Rijkswaterstaat is de IJkdijk van belang. Het DigiDijk-project van Rijkswaterstaat biedt het midden- en kleinbedrijf de kans een aantal innovaties uit verder te ontwikkelen door de IJkdijk als testfaciliteit te gebruiken.
Dames en heren,
We streven in het Nederlandse waterbeleid naar duurzame oplossingen, waarbij ook de ecologie en de economie kansen krijgen. Dat laatste is met de bouw van deze IJkdijk in het bijzonder het geval. Want er zijn overal ter wereld dijken die het achterliggende land tegen water moeten beschermen. De hier in Groningen geteste technieken hebben dus in potentie een heel groot toepassingsgebied. Ik ben er dan ook trots op dat ik zo de eerste overslagproef mag uitvoeren en ik wens u en de gebruikers van de IJkdijk veel succes.
Dank u wel.