Maritieme-prijzengala
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
De acts die we hier vanavond tussen de bedrijven en de gangen door te zien krijgen, getuigen behalve van vernuft ook van durf en van het vermogen het publiek daarmee te verbluffen. Dat zijn ook de kenmerken van innovatie. Wie innoveert, moet slim zijn en lef tonen, en zal met zijn vondst de bewondering van het publiek oogsten.
Vanavond oogsten enkele vernieuwers hier lof in de vorm van een prijs, en ik heb de eer die te mogen uitreiken. Ik doe dat graag, omdat innovatie voor dit kabinet heel belangrijk is. Nederland staat voor een aantal grote uitdagingen. Ons land klimaatbestendig maken is er een, groei van de economie zonder in te boeten op duurzaamheid en veiligheid is een andere.
Alleen met innovatie maken we een kans om een doorbraak in deze kwesties te forceren, en daarom heeft het kabinet zich daar uitdrukkelijk sterk voor gemaakt. Het benadrukt in het regeerakkoord dat een vitale en vernieuwende economie van belang is om een duurzame ontwikkeling van onze welvaart mogelijk te maken.
En dus stimuleert het kabinet innovaties op allerlei terreinen. Vooral het midden- en kleinbedrijf zal in de komende kabinetsperiode meer aandacht krijgen. Het kabinet bevordert de positie van deze sector door ruimere toegang tot subsidies mogelijk te maken. Het doet me daarom plezier dat veel van de genomineerden van vanavond juist uit het midden- en kleinbedrijf afkomstig zijn.
Vanzelfsprekend staat innovatie ook op mijn ministerie hoog in het vaandel. Niet alleen is Verkeer en Waterstaat zelf en kennisintensief ministerie dat voorop loopt bij vernieuwende technologische oplossingen op uiteenlopend terrein, we scheppen ook de voorwaarden waaronder de markt innovatief kan opereren. We schrijven dus niet voor hoe het moet, maar proberen de markt via een eisenpakket zelf met oplossingen te laten komen.
Een voorbeeld dat u als vertegenwoordigers van de maritieme sector zal aanspreken, is de toegestane uitstoot van zwavel op de Noordzee. De norm is dat die niet hoger mag zijn dan 1,5 procent. Hoe een reder die norm haalt, mag hij zelf bepalen. Dat maakt het voor ons weliswaar moeilijker om de norm goed te handhaven, maar dat is ons probleem.
Waar Verkeer en Waterstaat de markt ook een dienst mee bewijst, zijn regelingen voor innovaties. Zo bestaat er voor uw sector een subsidieregeling op dat gebied. Voor een periode van 4 jaar stelt mijn ministerie daar 10 miljoen euro voor beschikbaar. Projecten die in aanmerking komen, passen binnen de thema’s duurzaamheid, veiligheid en logistieke efficiëntie.
De eerste resultaten zijn positief. Er zijn bij de eerste tender 12 aanvragen ingediend, ter waarde van in totaal ruim 3 miljoen euro aan subsidie. Dat toont wel aan dat innovatie lééft, in de wereld van de zeescheepvaart. Deze eerste oogst laat zien dat er allerlei concrete ideeën bestaan om de milieuprestaties van de scheepvaart te verbeteren. Ik noem bijvoorbeeld een nadere studie naar een ballastloos schip, de test van een zogeheten sky sail, die zonder inzet van extra personeel kan worden bediend, en tot slot breedbandinternet op zee. Dat laatste lijkt vanaf de wal gezien niet zo’n opzienbarende vondst, maar die verbetert mogelijk wel de logistieke efficiëntie en de kwaliteit van het bestaan van opvarenden. Het is overigens de bedoeling degenen die een aanvraag hebben gedaan vóór 13 november te laten weten of ze de subsidie krijgen.
Ook goed voor de innovatie is de betrokkenheid van mijn ministerie bij instituten als het MARIN in Wageningen, waar veel onderzoek voor de maritieme sector wordt gedaan. Het instituut voorziet in maritieme kennis voor partijen die daar behoefte aan hebben. Daarentegen staat de stichting Nederland Maritiem Land aan de vraagkant: ze bundelt innovatievragen uit de maritieme markt. Zo helpt Verkeer en Waterstaat concrete vernieuwende initiatieven handen en voeten te geven.
Dames en heren,
Ik kan het belang van vernieuwingsdrift en de lust om te experimenteren niet genoeg benadrukken, maar zal u niet vermoeien met een uitgebreid overzicht van wat we op dit gebied allemaal ondernemen. Laat ik u, tot slot, alleen nog wijzen op de Watervisie, die ik een maand of twee geleden namens het kabinet heb gepresenteerd. Voor de lange termijn is innovatie onmisbaar, bijvoorbeeld als het gaat om hoogwaardige waarschuwingssystemen en vernieuwend bouwen in laaggelegen gebieden.
Waar mogelijk moeten we innovatie stimuleren. En daarom reik ik hier vanavond deze prijzen uit, waarbij ik de hoop uitspreek dat na er deze uitreiking nog vele mogen volgen.
Ik feliciteer hier alvast de winnaars, maar wil de genomineerden beslist niet overslaan. Alleen al het feit dat u genomineerd bent, betekent dat u een indrukwekkende prestatie hebt geleverd. U levert daarmee een bijdrage aan de oplossing van de problemen waar we in Nederland voor staan. Gaat u vooral door met uw goede werk, en blijf innoveren. Wees slim, blijf initiatief tonen en vooral durven. Wie weet wint u die prijs een andere keer.
Dank u wel.