Kiezen en delen? (OvD politie) (juli 2007)

In de Referentiekaders Conflict en Crisisbeheersing 1999 en 2002 hebben de korpsen een start gemaakt met de normering van de functie van Officier van Dienst bij de politie (OvD-P). De bevindingen van de Inspectie OOV uit een onderzoek naar de huidige status van deze functie zijn weergegeven in de vorm van een beschouwing. Het doel van het onderzoek is een bijdrage te leveren aan de verdere vormgeving van de functie door de korpsen, mede in het licht van de ontwikkelingen op het gebied van de conflict- en crisisbeheersing.
Het onderzoek heeft zich gericht op de taakomschrijving, de functie-eisen, opleiding en competenties van de OvD-P.

Een analyse van de taken van de OvD-P levert een profiel op, waarin een 24-uurs aanwezigheid van de operationele leiding en sturing van de politie-eenheden ‘op straat’ centraal staat. Een eensluidende taakomschrijving is er niet. In geval van multidisciplinaire opschaling en samenwerking is in een aantal korpsen vanwege deze complicerende factor sprake van een scheiding in taken en verantwoordelijkheden in twee functies. Om de kwaliteit van de veelzijdige functie in de praktijk te borgen, benoemt de Inspectie OOV op grond van het onderzoek een aantal aandachtspunten in het licht van een mogelijke tweedeling in werkzaamheden. Deze aandachtspunten hebben betrekking op het profiel van de Officier van Dienst en doelen op een mogelijke functionele scheiding in taken en een daarmee samenhangende kwaliteit (waaronder competentie-eisen) en beschikbaarheid van de functionaris.


U kunt het rapport en bijlage IV - die in de gedrukte versie op CD-rom is bijgeleverd - in PDF-formaat downloaden.