Randstad Urgent-conferentie

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Welkom op deze eerste ‘Randstad Urgent’-conferentie. In juni hebben we het programma Randstad Urgent gelanceerd, bedoeld om de Randstad tot een duurzame economische topregio te maken. Vandaag zetten we met deze conferentie een cruciale tweede stap. We kijken onder meer naar wat we tot nu toe hebben bereikt. Om de vinger aan de pols te houden, willen we dat de komende jaren elk najaar gaan doen in de vorm van een conferentie als deze.

Ik ga u niet meer vertellen wat Randstad Urgent allemaal inhoudt. Het programma is u inmiddels bekend. Wel wil ik graag nog even de geest van het programma schetsen. We gaan de Randstad weer tot een topregio maken door de problemen die er spelen op een onconventionele manier aan te pakken. We gaan samenwerken dwars door alle portefeuilles en bestuurslagen heen. We gaan eindelijk echt knopen doorhakken over problemen die al veel te lang op een oplossing wachten. En we gaan bestuurders die hun afspraken niet nakomen achter de broek zitten en degenen die wél resultaat boeken in het zonnetje zetten.

Mooie woorden die we al vaak gehoord hebben, zult u zeggen. Laat eerst maar eens wat zien. Daar is vandaag voor bedoeld. Vandaag is het eerste uur van de waarheid. En dus kom ik, als coördinerend minister voor Randstad Urgent, vandaag niet alleen met mooie woorden, maar ook met daden. Daar gaan we.

Het eerste wapenfeit is de wegverbreding van het traject tussen Schiphol, Amsterdam en Almere en de natuurverbetering die daarmee gepaard gaat. Deze ingrepen zijn hard nodig om de schaalsprong van de gemeente Almere op te vangen. Ze zijn een goed voorbeeld van de manier waarop we samenhang in de Randstad als geheel aan kunnen brengen. Met deze wegverbreding en natuurverbetering hebben we een belangrijke doorbraak in een lang slepende kwestie bereikt. Straks zal ik de afspraken die we met de regio hebben gemaakt bekrachtigen door de bijbehorende overeenkomst te ondertekenen.

Het tweede wapenfeit komt op conto van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Huizinga. Zij heeft in september de veiligheid van de Randstad een goede dienst bewezen door versneld de zwakke schakels in de kust aan te pakken.

Ten derde ben ik blij met de zogeheten businesscase die ik straks samen met mevrouw Baljeu uit handen van het bedrijfsleven in ontvangst mag nemen. Deze businesscase is in feite een plan voor publiek-private samenwerking met het oog op de tweede ontsluiting van de Rotterdamse haven.

U ziet het: Randstad Urgent gaat over veel meer dan bereikbaarheid, namelijk ook over wonen, recreëren, economie, duurzaamheid en zelfs cultuur. Gelukkig ben ik vandaag dan ook niet de enige die zijn handtekening onder concrete projecten gaat zetten. De andere ministers die hier aanwezig zijn, zullen dat zo dadelijk ook doen, samen met hun regionale partners. Sommige bestuurlijke duo’s zullen hun projecten toelichten.

Deze resultaten laten zien dat het de goede kant opgaat. Niet alleen omdat we hier concrete afspraken bezegelen, maar vooral omdat er een groot commitment uit deze ondertekeningsessies spreekt. Iedereen beseft blijkbaar dat er iets moet veranderen en laat zien dat het hem of haar menens is. Ik heb vaker gezegd dat ik vurig hoopte op een cultuuromslag: dat degenen die het aanging lef en daadkracht zouden tonen, dat ze hun nek uit zouden steken. Die cultuuromslag, dames en heren, lijkt zich vandaag af te tekenen. De complimenten daarvoor aan de duo’s, en uiteraard hun medewerkers.

Als de wil er maar is, ook de politieke, dan voorziet het juridische instrumentarium in een goede basis om met daadkracht te besturen. Toch zien we dat er desondanks vaak vertraging in besluitvorming optreedt. De geplande wegverbreding van de A4 bij Leiderdorp en Zoeterwoude is daar een voorbeeld van. Mede om dit soort vertragingen in de toekomst te voorkomen, heb ik kort geleden de commissie-Elverding ingesteld. ‘Weer een commissie?’ roept u nu misschien. Ja, inderdaad, maar wél een die ons straks veel tijd gaat besparen. Ik heb de heer Elverding gevraagd om te bekijken waar de oorzaken van vertraging in besluitvorming op Tracéwetgebied liggen en waar die besluitvorming versneld kan worden, uiteraard op een maatschappelijk weloverwogen manier. Hij zal eventueel nieuwe wetgeving voorstellen. De heer Elverding geeft het goede voorbeeld, want hij werkt snel. Begin 2008 komt hij met zijn advies.

Dames en heren,

Tot zover. U zult zien dat er al veel op de rit staat om van de Randstad een sterke topregio te maken. Maar laat dat geen reden zijn om tevreden achterover te gaan leunen. Want we zijn er nog lang niet; dit is pas het begin.

Dank voor uw aandacht.