Huizinga: behoud sociale veiligheid OV

Staatssecretaris Huizinga heeft vandaag het vervolg Aanvalsplan sociale veiligheid openbaar vervoer naar de Tweede Kamer gestuurd. Doel van het vervolgplan is om het bereikte huidige veiligheidsniveau te behouden en situaties te verbeteren die hierbij nog achterblijven. De verwachting is dat de poortjes van de OV-chipkaart tot minder zwartrijden leiden en daarmee bijdragen aan een verdere verbetering van de sociale veiligheid. Ook wil Huizinga bekijken of het op termijn mogelijk is met de OV-chipkaart te betalen in de taxi. De veiligheid van de reiziger en chauffeur neemt daarmee toe, omdat zonder contant geld kan worden betaald.

Het vervolg Aanvalsplan sluit aan bij initiatieven van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken tegen agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak. Daarnaast ontwikkelt het ministerie van Justitie in samenwerking met de sector initiatieven om door middel van intelligent cameratoezicht de veiligheid in en rond het openbaar vervoer te verbeteren.

Het oorspronkelijke Aanvalsplan sociale veiligheid openbaar vervoer van 2002 is samen met alle betrokken partijen uitgevoerd en geëvalueerd. De veiligheid is verbeterd en reizigers en personeel beoordelen de veiligheid positiever. 74 Procent van de NS reizigers geeft een waardering van 7 of hoger voor veiligheid op het station en in de trein. In het stads- streekvervoer wordt de veiligheid in het voertuig gemiddeld met een 8 gewaardeerd.