Melden, niet voor niets. Een onderzoek naar de bereikbaarheid van de politie voor meldingen en naar de uitvoering van het meldingenproces (2007)

De Inspectie OOV heeft onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van de politie voor niet-spoedeisende meldingen van burgers en naar de uitvoering van het meldingenproces. Doelstelling van het onderzoek is de regiokorpsen handvatten te bieden voor, en aan te zetten tot, een adequate inrichting van het totale meldingenproces.

De Inspectie stelt vast dat er binnen de korpsen momenteel veel ontwikkelingen spelen op het gebied van verbetering van de dienstverlening en de bereikbaarheid. De korpsen zijn over het algemeen goed bereikbaar voor burgers die een melding willen doen. Tegelijkertijd constateert de Inspectie dat er momenteel nog veel verschillen tussen de korpsen zijn in de mate waarin binnen de korpsen aandacht wordt besteed aan de ontwikkelingen aan de ‘achterkant’ van het meldingenproces, bijvoorbeeld wat betreft de kwaliteit van de doorschakeling van het front naar het back office en het informeren van burgers over de afhandeling van meldingen. Zo worden niet alle onderdelen van het meldingenproces consequent geregistreerd en worden burgers die een melding hebben gedaan, niet altijd geïnformeerd door de politie over de afloop.
De aanbevelingen betreffen onder andere het ontwikkelen van een landelijk eenduidige servicemodule voor de registratie van niet-spoedeisende meldingen, het spoedig na afhandeling van een melding informeren van de burger over wat er met de melding is gedaan en het besteden van structurele aandacht voor opleiding op het gebied van intake en registratie.


U kunt het rapport, de bijlagen bij het rapport en de aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer in PDF-formaat downloaden.