Brief aan Tweede Kamer over elektronisch kentekenbewijs en administratieve lastenvermindering
Op 4 september jl. is tijdens het Algemeen Overleg over de e-overheid gesproken over het elektronisch kentekenbewijs en de mogelijke administratieve lastenvermindering voor burgers. Met deze brief wil ik u nader informeren.
Administratieve lasten en het kentekenbewijs
Elke eigenaar van een voertuig moet in het bezit zijn van een kentekenbewijs. De tenaamstelling van het voertuig kan men zelf doen wat al gauw een uur in beslag neemt. Wanneer de auto bij een erkende garage of dealer wordt gekocht neemt deze de administratieve lasten van de nieuwe eigenaar over.
Naast het verkrijgen van het kentekenbewijs is er een (beperkte) administratieve last bij het tonen van het kentekenbewijs bij staandehouding of controle door de politie. Deze lasten zijn beperkt. Maar wanneer de automobilist het kentekenbewijs is vergeten volgt vaak een boete en dit kan tot grote irritatie leiden. Met name bestuurders van een leaseauto ervaren dit als last aangezien leasemaatschappijen liever alleen een kopie van het kentekenbewijs meegeven in plaats van het origineel. Deze kopie is echter niet rechtsgeldig en zal ook leiden tot een boete van 50 euro. Voor veel automobilisten is dit onbegrijpelijk. Wanneer deze “toonplicht” kan worden afgeschaft zal dit als een verbetering worden ervaren.
Mogelijkheden om de administratieve lasten te verminderen
De minister van Verkeer en Waterstaat werkt aan de totstandkoming van het kentekenregister als basisregistratie. Het wetsvoorstel hiertoe is eind september aan u toegestuurd. Op basis van de basisregistratie kentekens zou men kunnen overgaan tot de afschaffing van de toonplicht, immers de gegevens zijn beschikbaar in het authentieke register.
Er zijn echter een aantal bezwaren tegen de afschaffing van de toonplicht op dit moment. De voornaamste bezwaren zijn dat de afschaffing van de toonplicht tot ernstige handhavingsproblemen kan leiden en dat het voertuigcriminaliteit in de hand kan werken. Bovendien moet het kentekenbewijs fysiek ingenomen kunnen worden wat tevens een sterk symbolische functie heeft op een overtreder. Dit geldt ook voor bestuurders van een leaseauto. Zij kunnen daarom niet volstaan met een kopie van het kentekenbewijs. Daarnaast zal door het ontbreken van alternatieven controlemiddelen de meldkamer worden overbelast wanneer altijd de meldkamer geraadpleegd moet worden om de gegevens van het kentekenbewijs te controleren.
Om bovengenoemde redenen is besloten dat het thans niet mogelijk is om de toonplicht van het kentekenbewijs af te schaffen. Er zijn echter wel mogelijkheden en voorwaarden denkbaar waaronder de toonplicht in de toekomst kan worden afgeschaft. Hierbij moet gedacht worden aan de Elektronisch Voertuig Identificatie (EVI). Hierbij wordt een chip in het voertuig geplaatst zodat deze door de agent kan worden uitgelezen. Op dit moment is deze “voertuigchip” nog niet aanwezig in de auto’s, wel wordt er in Europees verband onderzoek verricht. Een ander alternatief is het werken met zak- en boordcomputers voor de politieagenten. Deze computers kunnen dan in contact staan met het kentekenregister. Nadeel hiervan is wel dat het kenteken en het VIN (Vehicle Identification Number) ingevoerd moeten worden waardoor mogelijk misverstanden ontstaan wanneer er per ongeluk een verkeerd nummer wordt ingevoerd. Op dit moment beschikken er echter nog onvoldoende politieagenten over een dergelijke computer en is afschaffing van de toonplicht op dit moment nog niet mogelijk. Zodra deze middelen wel voor handen zijn kan men van het papieren kentekenbewijs over gaan tot een “elektronisch” kentekenbewijs en zullen bestuurders, ook die van een leaseauto, het papieren kentekenbewijs thuis kunnen laten.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft toegezegd dat er onderzoek zal worden gedaan naar de voorwaarden waaronder de afschaffing van de toonplicht van het kentekenbewijs in de toekomst zal kunnen plaatsvinden. U zult over de uitkomsten van dit onderzoek worden geïnformeerd.
DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Drs. A. Th. B. Bijleveld-Schouten