Opening A35
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ruim twee jaar geleden gaf mijn voorgangster, Karla Peijs, het startschot voor de aanleg van dit nieuwe stuk A35. Ze opende met een citaat van Herman Finkers, die in deze regio is geboren en getogen. Ik wil de traditie in ere houden door met een andere fraaie uitspraak van hem te komen. Ik citeer Finkers: ‘Wat mij betreft mogen ze de files wel afschaffen. Maar wat wil je, ze staan ervoor in de rij.’ Ik zou willen dat ik het met hem eens kon zijn, maar zie het als minister van Verkeer en Waterstaat natuurlijk toch wat anders.
Het is vrij uniek dat er in Nederland een echt nieuw stuk snelweg geopend wordt. Maar dat dit een bijzondere gebeurtenis is, is niet het belangrijkste. Met dit nieuwe stuk A35 gaan de bereikbaarheid van de regio en de doorstroming er met sprongen op vooruit. Dat is pas goed nieuws! Voor veel bedrijven zal verbeterde aansluiting op het hoofdwegennet een positief effect hebben. Bovendien verbetert het vestigingsklimaat natuurlijk ook. Met andere woorden: dit stuk weg zal een flinke impuls betekenen voor de regionale economie.
Mooi nieuws dus voor het bedrijfsleven, maar er zijn vandaag ook veel bewoners uit de omgeving aanwezig, nietwaar? Ik kan me voorstellen dat ook u blij bent dat de weg vandaag open gaat. Die betekent minder verkeer in uw directe leefomgeving, dus minder lawaai en minder vervuiling, maar méér verkeersveiligheid. Dat is iets om naar uit te kijken. Vooraf is zoveel mogelijk naar uw wensen geluisterd, wat bijvoorbeeld heeft geleid tot goede geluidwerende voorzieningen. Ook tijdens de werkzaamheden is er veel oog voor de omgeving geweest. Alle partijen hebben hun uiterste best gedaan om de overlast van de werkzaamheden te beperken. Desondanks zult u er vast het een en ander van hebben gemerkt. Ik heb bewondering voor het begrip dat u allemaal hebt kunnen opbrengen.
Ik noem nu een paar concrete verbeteringen, maar wat zie je nu als je er met een wat abstracter oog naar kijkt, als je als het ware boven dit stuk A35 gaat hangen? Ik zie dan een project dat perfect past bij mijn visie op verkeer en vervoer op de lange termijn, met de Nota Mobiliteit als uitgangspunt. Daarin gaat het om doorstroming en bereikbaarheid, om leefbaarheid en veiligheid, om slim en efficiënt werken. In mijn visie is er ook ruimte voor de regio, want wat goed is voor de regio, is goed voor het land. En niet in de laatste plaats gaat het mij om de manier waarop wij in Nederland samenwerken, en dan natuurlijk het liefst goed en soepel, zoals de regio en Rijkswaterstaat bij dit project hebben laten zien. Kortom, u hebt hier te maken met een schoolvoorbeeld wegen aanleggen.
Dames en heren,
We weten allemaal dat er nog meer toekomstplannen zijn rond deze weg en ik weet dat u hoopt dat er snel het een en ander gaat gebeuren. Ik ga geen beloftes doen, maar ik zie de toekomst zeker positief met vertrouwen tegemoet. In het bestuurlijk overleg Oost, dat ik half november met de bestuurders uit Gelderland en Overijssel heb, zal ik concrete afspraken maken over de toekomst van de overige weggedeeltes van de N35. Voor het stuk N35 rond Nijverdal is de eerste aanbesteding gedaan. En als iedereen de uitvoering net zo voortvarend aanpakt als hier, en als alles in net zo’n goed overleg gaat als bij dit project, dan kan het vlot gaan. Want toen mevrouw Peijs hier in 2005 het startsein gaf, was de verwachting dat de werkzaamheden begin 2008 af zouden zijn. Het is nu eind september 2007, en hier staan we dan! Mijn complimenten aan de aannemers en aan iedereen die dit mogelijk heeft helpen maken. Het is niet niks: maar liefst een half jaar eerder klaar dan gepland. Tuurlijk, het is ook wel eens andersom, maar wat hier is gebeurd, laat zien dat ik het soms wél met Herman Finkers eens kan zijn, namelijk als hij zegt: ‘Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist.’
Dank u wel.