Antwoorden op kamervragen van Van Gerven over wantoestanden in het ziekenvervoer
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2794043
26 september 2007
Antwoorden van minister Klink en mede namens de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, op kamervragen van het Kamerlid Van Gerven over wantoestanden in het ziekenvervoer (2060722500).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat het ziekenvervoer ver onder de maat is?
Antwoord 1
Ik heb kennis genomen van het artikel in Trouw van 2 augustus jl. De zorgverzekeraars (zittend ziekenvervoer binnen de Zorgverzekeringswet) zijn verantwoordelijk voor de inkoop van zittend ziekenvervoer. Zij bepalen op welke wijze zij dit vervoer inkopen en welke (kwaliteits)eisen aan het vervoer gesteld worden. Het is ook aan de zorgverzekeraars om de gecontracteerde vervoerders aan te spreken als die de gemaakte afspraken niet nakomen.
Erkent u dat de zorgplicht van zorgverzekeraars inhoudt dat zij kwalitatief goed vervoer moeten inkopen voor hun verzekerden? Deelt u de mening dat in geval van wanprestaties van de vervoerders de kosten daarvan niet op verzekerden mogen worden verhaald? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Vraag 3
Heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de meldingen van afgelopen voorjaar al onderzocht? Zo ja, wat is daaruit de conclusie? Zo neen, op welke termijn kan de Kamer deze verwachten ?
Antwoord 2 en 3
Ik ben met de NZa van mening dat de kwaliteit van het zittend ziekenvervoer valt onder de zorgplicht van zorgverzekeraars. Wel bestaat er een verschil in uitvoering. Bij een naturapolis is het aan de zorgverzekeraar om voor zijn verzekerden vervoer van goede kwaliteit te contracteren. In de contracten kan de zorgverzekeraar eisen stellen aan de kwaliteit van het vervoer. Een verzekerde met een restitutiepolis bepaalt in beginsel zelf welke vervoerder hij inschakelt waarna hij de kosten van het vervoer van zijn zorgverzekeraar vergoed krijgt. De verzekerde kan desgewenst de hulp van zijn zorgverzekeraar inroepen om een goede vervoerder te vinden (bemiddeling).
De NZa heeft in het kader van haar thematisch onderzoek ‘Zorgplicht; hoe geven zorgverzekeraars invulling aan hun zorgplicht’ onder meer het zittend ziekenvervoer nader bekeken. Dit naar aanleiding van meldingen waaraan in de vraagstelling wordt gerefereerd. De NZa geeft aan dat meerdere zorgverzekeraars de geschetste problemen in het zittend ziekenvervoer herkennen en dat zij maatregelen hebben genomen om de kwaliteit van zorg weer voldoende te waarborgen. Op basis van dit gegeven, ziet de NZa momenteel geen aanleiding om in te grijpen. Wel gaat de NZa deze maatregelen monitoren.
Ik verwacht dat de problemen rond de kwaliteit van het vervoer langs deze weg worden opgelost. Een aanvullende maatregel zoals in vraag 2 wordt gesuggereerd, acht ik daarom niet nodig. Een dergelijke maatregel is qua uitvoering complex en levert de nodige administratieve lasten op. Ik zal het rapport van de NZa, voorzien van mijn standpunt, voor Prinsjesdag aan de Tweede Kamer zenden.
Wat is uw reactie op de problemen in het op gemeenteniveau georganiseerde vervoer voor ouderen, zieken en gehandicapten? Wat zijn de oorzaken? Bent u bereid hier nader onderzoek naar te doen? Zo neen, waarom niet? Bent u zo nodig bereid maatregelen te nemen zodat de kwaliteit van het vervoer op orde is?
Antwoord 4
Zoals ik in antwoord op eerdere vragen van mevrouw Agema heb aangegeven zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de inkoop van het lokale vervoer voor ouderen, zieken en gehandicapten. Het is ook aan hen om er op toe zien hoe het vervoer verloopt en de gecontracteerde vervoerders zonodig aan te spreken op de uitvoering ervan. Ik ben niet bereid onderzoek te doen naar de oorzaken van de gesignaleerde problemen bij het vervoer dat door de gemeenten verzorgd wordt danwel maatregelen te treffen omdat beide zaken tot de verantwoordelijkheden van de gemeenten behoren.