Een dienstbare publieke sector
De dienstbare overheid is een slagvaardige en verbindende organisatie die met minder mensen meer kwaliteit levert. Dit alles vraagt een vermindering van ‘bestuurlijke drukte’, een goede aansluiting tussen Europees beleid en het binnenlands bestuur, een betere bestuurlijke werkwijze en een intensieve dialoog met de samenleving. Een dienstbare overheid stelt de burger centraal. Minder regels en bureaucratische lasten en een heldere handhaving zijn daarbij nodig, evenals een hoge kwaliteit van publieke voorzieningen.
Vernieuwing Rijksdienst
Kleiner (13.000 mensen minder in 2011), beter en flexibeler zijn de sleutelwoorden bij de vernieuwing van de Rijksdienst. In het Programma Vernieuwing Rijksdienst heeft het kabinet Balkenende IV vastgelegd hoe de rijksoverheid omgevormd kan worden tot een kleiner en beter functionerend orgaan.
Diversiteitbeleid
Het aantal vrouwen en allochtonen in het personeelsbestand van de publieke sector moet omhoog. Aan het eind van de kabinetsperiode moet 30 procent van de nieuwe benoemingen in topfuncties, en 50 procent van de nieuwe benoemingen in de andere functies, uit vrouwen bestaan. Ook het aandeel allochtonen moet stijgen: met 50 procent in 2011 ten opzichte van nu. Er komen 2000 structurele stageplaatsen bij het rijk. De helft daarvan moet door allochtonen bezet worden.
Inrichting verkiezingsproces
Het uitbrengen van stemmen bij democratische verkiezingen moet betrouwbaar blijven. De vragen die zijn gesteld bij de kwaliteit van de gebruikte stemcomputers, evenals de kwaliteitsbewaking door het ministerie, moeten van een concreet antwoord worden voorzien. De commissie Inrichting Verkiezingsproces (commissie Korthals Altes) zal voor 1 oktober 2007 haar advies uitbrengen.
Het realiseren van meer beleidsvrijheid voor medeoverheden
Om te komen tot een slagvaardige overheid hebben we in het bestuursakkoord met de VNG afspraken gemaakt over bestuurlijke uitgangspunten en ook over belangrijke inhoudelijke onderwerpen. De bestuurlijke afspraken met de VNG hebben betrekking op het verbeteren van het presterend vermogen van de overheid als geheel. Daarbij geldt: decentraal wat kan, centraal wat moet.
Administratieve lastendruk
De 10 grootste knelpunten voor burgers worden aangepakt door de administratieve lasten te verminderen en de dienstverlening te verbeteren. Hierbij geven wij specifieke aandacht aan kwetsbare groepen als chronisch zieken en gehandicapten, uitkeringsgerechtigden en vrijwilligers.