Dienstverlening overheid merkbaar verbeteren
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met het verbeteren van de dienstverlening van de overheid aan burgers. Ook de administratieve lasten voor burgers worden verminderd. Het oplossen van de tien door burgers als meest dringend ervaren knelpunten staat centraal. Het kabinet wil dat burgers beter toegang krijgen tot de voorzieningen waar ze recht op hebben. Verder wordt ingezet op het verminderen van administratieve lasten bij overheden en professionals. Op alle overheidsniveaus wordt uitgegaan van meer vertrouwen in burger, professional en elkaar. Alle vormen van dienstverlening moeten minimaal een rapportcijfer zeven halen.
Bij de aanpak van de tien knelpunten gaat het onder meer om het slechts één keer verstrekken van persoonlijke gegevens, minder vergunningen en begrijpelijke taal. Overheidsformulieren moeten eenvoudiger en duidelijker worden en er komen meer verantwoordingsvrije bedragen in de zorg en sociale zekerheid. Individuele klachten, die bij het meldpunt http://www.lastvandeoverheid.nl/ zijn binnengekomen, worden samen met de klagers aangepakt. Samen met burgers wordt bepaald of een knelpunt is opgelost en welke andere knelpunten zouden moeten worden aangepakt.
Leraren, agenten, verpleegkundigen en andere professionals in de (semi-)publieke sector moeten weer aan hun 'echte werk' toekomen. Daarom komen er minder registratieverplichtingen. In eerste instantie gaat het om vaklieden in de sociale zekerheid, de zorg, het onderwijs en de veiligheidssector. De knelpunten worden in overleg met professionals en belangenorganisaties aangepakt.
Gemeenten gaan de administratieve lasten voor burgers én bedrijven met minimaal 25 procent verminderen en samen met het Rijk aan de slag bij de aanpak van de tien knelpunten. Hierover zijn afspraken gemaakt in het Bestuursakkoord met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Ook zal de VNG dit jaar in alle modelverordeningen bepalingen die regeldruk veroorzaken schrappen of vereenvoudigen. Om het succes van de aanpak te kunnen bepalen zal een nulmeting van administratieve lasten, veroorzaakt door gemeenten, worden gedaan.
Het kabinet neemt maatregelen zodat overheden elkaar niet onnodig lastig vallen. De zogenaamde interbestuurlijke administratieve lasten voor gemeenten en provincies moeten met 25 procent worden verminderd. Zo wordt het aantal specifieke uitkeringen gehalveerd, de verantwoordingssystematiek vereenvoudigd en beperkt en uniformeert het Rijk de bestedingsvoorwaarden. Tot slot worden de lasten veroorzaakt door toezicht van de Rijksoverheid op de gemeenten en provincies doorgelicht.
De inzet van e-overheid zal bijdragen bij het oplossen van de tien knelpunten voor burgers. Eenduidige nummers voor personen en bedrijven, middelen voor authenticatie en gemeenschappelijke voorzieningen voor gegevensuitwisseling spelen een centrale rol om te komen tot betere dienstverlening en minder lasten. Voor projecten in het kader van de e-overheid heeft het kabinet 50 miljoen euro gereserveerd.