Second opinion geforceerde modal shift
De studie van PRC komt tot de conclusie dat de mogelijkheden tot 'modal shift' in het goederenvervoer beperkt zijn. De opdracht voor de studie was om een modal shift van weg naar spoor en binnenvaart te realiseren die een verschuiving moet opleveren van 10% respectievelijk 20% uitgedrukt in totale voertuigkilometers op Nederlands grondgebied in 2015. Uiteindelijk komt de studie met maximaal geforceerd beleid (prijsbeleid, subsidies en verbodsmaatregelen) niet verder dan 5%. Met de conclusie dat de 'modal shift'- mogelijkheden in het goederenvervoer beperkt zijn, sluit de studie aan bij bevindingen van andere studies op dit terrein. Het onderzoeksrapport geeft tevens aan dat de veranderingen in externe effecten - milieu, files - door de geforceerde 'modal shift' klein zijn. Ook deze constatering komt overeen met andere studieresultaten naar de effecten van een 'modal shift' in het goederenvervoer. Ten slotte plaatst de second opinion een aantal kritische kanttekeningen bij de gebruikte methodiek in de studie van PRC. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de second opinion op de PRC-studie 'Geforceerde modal shift'. De second opinion is uitgevoerd in opdracht van DGTL.