Slimmere inzet bedrijvenmissies
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken ingestemd met de introductie van de Agenda Strategische Bedrijvenmissies. Deze agenda moet ervoor zorgen dat bedrijvenmissies naar het buitenland beter op elkaar zijn afgestemd en meer gericht zijn op de brede belangenbehartiging van de Nederlandse economie. De agenda wordt gericht op een aantal focuslanden en heeft betrekking op een periode van vier jaar om optimale spreiding en afstemming mogelijk te maken.
Jaarlijks vinden bedrijvenmissies plaats onder leiding van de Nederlandse overheid en andere maatschappelijke partijen. Missies onder leiding van een bewindspersoon vormen een goed instrument om bedrijven toegang te verschaffen tot nieuwe markten. Dit geldt vooral voor die landen waar een sterke overheidsinmenging in de economie is. Naast een eigen inhoudelijk thema krijgt elke bedrijvenmissie een bredere uitstraling en een rol in de behartiging van Nederlandse economische belangen. Er is winst te behalen als missies geen afzonderlijke gebeurtenissen zijn, maar op elkaar aansluiten en dezelfde gelijkluidende boodschap over Nederland laten horen. Het kabinet hanteert als boodschap: "Nederlandse bedrijven zijn pioneers in international business". Per bestemming en doel van een missie kan op dit thema worden voortgeborduurd.
Het ministerie van Economische Zaken biedt logistieke, organisatorische en pr- ondersteuning aan. Elke bewindspersoon blijft verantwoordelijk voor het programma en de inhoud van zijn bedrijvenmissie. Op een speciale website zullen de bedrijvenmissies inzichtelijk worden gemaakt en kunnen ook missies van andere partijen worden aangemeld.