Bussemaker pakt bureaucratie in AWBZ aan
Staatssecretaris Bussemaker wil de administratieve rompslomp in de langdurige zorg flink verminderen. Ze presenteerde vandaag een actieplan om de bureaucratie in de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) aan te pakken.
In het plan ‘AWBZ: naar eenvoud in uitvoering’ kondigt Bussemaker aan de last van de bureaucratie voor cliënten, professionals en zorginstellingen te gaan verlagen. ‘Ik streef naar 25 procent merkbare vermindering van de regeldruk en bureaucratie.’ Voor cliënten en hun omgeving komt er betere en meer begrijpelijke informatie over voorzieningen.
Website cliënten AWBZ
Op een speciale website (regelhulp.nl) komt vanaf half 2008 voor iedereen toegankelijke informatie over zorgvoorzieningen en sociale zekerheid, ‘geordend vanuit de vraag van de cliënt’. Cliënten in de AWBZ-zorg (chronisch zieken, gehandicapten en ouderen) kunnen vanaf dat moment via één digitaal formulier meerdere voorzieningen, ook op andere terreinen tegelijkertijd aanvragen.
De verschillende partijen die cliënten indiceren (beoordelen) op hun zorgbehoefte gaan vanaf januari 2008 samenwerken in één loket. ‘In de periode 2009-2011 zullen steeds meer cliënten ervaren dat informatie die ze al hebben aangeleverd en onderzoeken die al zijn gedaan opnieuw worden gebruikt door andere indicatiestellers – natuurlijk alleen met hun toestemming’, aldus de staatssecretaris in het actieplan.
Voor professionals en zorginstellingen neemt de staatssecretaris een reeks maatregelen om de uitvoering van de AWBZ te vereenvoudigen. Vertrouwen wordt uitgangspunt bij de uitvoering van regels. Zo wordt het maken van afspraken over het leveren van zorg ontdaan van onnodige bureaucratie. Dat geldt ook voor de controle die instellingen nu ondervinden.
Bussemaker pakt ook de regeldruk aan. Regels zullen minder vaak veranderen en als ze veranderen, gebeurt dat meer in samenspraak met professionals. Er komt meer tijd om met nieuwe regels te leren werken.
Meldpunt
Bussemaker heeft vanaf vandaag, samen met minister Klink, een Meldpunt regeldruk en bureaucratie opengesteld voor professionals en zorgaanbieders. Zij kunnen daar melding doen van onnodige bureaucratie en regels die in de praktijk niet werken. ‘Ik zie het meldpunt ook als een voortzetting van de communicatie met het veld over verbetering van de AWBZ.’ De bewindslieden richten, later dit jaar, ook een ‘vliegende brigade’ op. ‘Die gaat in het zorgveld bijdragen aan het oplossen en aanpakken van bureaucratieknelpunten.’
Het actieplan van Bussemaker richt zich, samengevat, op drie doelen: ‘begrijpelijke informatie voor cliënten’, ‘werkplezier voor professionals’ en ‘ruimte voor zorginstellingen’.