Datafusie van detectielusgegevens en reistijdmetingen
Het eerste deel van het rapport, zie figuur 1-1, staat in het teken van de ontwikkeling van een methode (vraag 1). Daarna worden een aantal testen uitgevoerd met deze methode om meer inzicht te krijgen in de toepasbaarheid van reistijdmetingen. Voor het ontwerpdeel van dit rapport wordt ter inleiding in hoofdstuk 2 de huidige situatie beschreven en wordt ingegaan op beide databronnen en de maatschappelijke relevantie om dit onderzoek uit te voeren. Hoofdstuk 3 analyseert de problemen. Tevens wordt het onderzoek afgebakend middels een aantal uitgangspunten, randvoorwaarden en aannames. Hoofdstuk 4 gaat meer in op de theoretische achtergrond van dit onderwerp. Zo worden enkele verkeerstheorieën toegelicht alsmede de werking van het verkeersmodel dat een essentiële rol speelt. Tevens wordt ingegaan op twee andere belangrijke technische termen: filtertechnieken en datafusie. In hoofdstuk 5 wordt een aanzet gedaan om de eerste vraag te beantwoorden door een drietal methoden te formuleren die de datafusie mogelijk te maken. Uit deze methoden wordt een keuze gemaakt welke in hoofdstuk 6 verder wordt uitgewerkt. Hierbij zijn de verschillende keuzes, die gemaakt zijn bij het uitwerken en implementeren, beargumenteerd. Tevens zal aan de hand van een aantal testen de correcte werking van het algoritme worden getest. Aan de hand van het geïmplementeerde filter wordt in hoofdstuk 7 de tweede vraag beantwoord. Zo wordt gekeken in hoeverre datafusie van reistijdmetingen en gegevens uit detectielussen een aanvulling kan vormen ten opzichte van de toestandschatting met alleen detectielussen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de casestudie van de A13. Daarna wordt in hoofdstuk 8 bekeken of, bij gebruik van het ontwikkelde filter, een antwoord kan worden gegeven op de derde vraag. Hiervoor zijn een aantal strategieën getest waarbij de trajectlengte van de reistijdmetingen verschilt en het gebruik van detectielussen wordt gevarieerd. Ook hiervoor wordt de casestudie van de A13 gebruikt. Tot slot worden in hoofdstuk 9 de conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek beschreven. De conclusies zijn gebaseerd op de resultaten uit het onderzoek naar de aanvullende en vervangende waarde van de reistijdmetingen. De aanbevelingen hebben betrekking op verbetering van de aanpak en verder onderzoek.