Politieacademie en korpsen, partners in onderwijsontwikkeling
Doel van het onderzoek: de Inspectie heeft onderzocht wat de kwaliteit is van de samenwerking tussen de Politieacademie en de korpsen bij de ontwikkeling van het postinitiële onderwijs.
Verder heeft zij gekeken welke factoren een positief dan wel een negatief effect hebben op deze samenwerking.
Hoofdconclusies: De Inspectie spreekt haar waardering uit over de manier waarop er binnen de ontwikkelgroepen wordt samengewerkt. Bovendien is zij positief over de validatie van grote delen van het rechercheonderwijs waarbij wordt getoetst of het ontwikkelde onderwijs aansluit bij de ontwikkelingen in de politiepraktijk. Daarnaast constateert de Inspectie een aantal knelpunten. Deze hebben betrekking op de validatie van het overige onderwijs, de opdracht aan de ontwikkelgroepen, de criteria voor de samenstelling van de ontwikkelgroepen en de selectie van de deelnemers uit de korpsen en het deelnemen aan de ontwikkelgroepen vanuit de korpsen op persoonlijke titel.
De Inspectie vraagt aandacht voor twee factoren die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de samenwerking. Dit zijn de toenemende vraag naar onderwijs en de aard van het onderwijs.