Periodiek Kwaliteitsonderzoek Domein Politieleiderschap Operationeel Leidinggevende Leergang
Doel van het onderzoek: dit onderzoek is nader toegespitst op de Operationeel Leidinggevende Leergang binnen het domein Politieleiderschap. Twee vragen stonden centraal namelijk of het rendement van het onderwijs kwantitatief en kwalitatief van voldoende niveau is en of het politieonderwijs en de examinering van voldoende kwaliteit zijn.
Hoofdconclusies: De Inspectie vraagt als resultaat van het onderzoek aandacht voor de doelgroep van de leergang (de studenten geven vaak al geruime tijd leiding terwijl de leergang bedoeld is voor beginnend leidinggevenden), de vorderingen van de studenten (er is geen studentvolgsysteem waardoor de vorderingen van de studenten niet systematisch en structureel worden bijgehouden) en voor de benutting van de onderwijscapaciteit (het verschil tussen aangemelde en feitelijke studenten is groot).
Voorts noemt de Inspectie als punten van verbetering: de vrijblijvendheid van het onderwijs, het gebruik van individuele leerroutes, reflectieverslagen, portfolio en Blackboard, onderdelen van de periode dat de studenten in de politiepraktijk moeten leren, de procedure om in aanmerking te komen voor vrijstellingen op basis van eerder verworven competenties en de inhoud van de proeven van bekwaamheid.