Koers op kwaliteit
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Persbericht ministerraad
6 juli 2007
Het zichtbaar maken van de kwaliteit van de zorg, het vergroten van de invloed van patiënten en het veiliger maken van de zorg zijn de prioriteiten voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Dit staat in een brief aan de Tweede Kamer waarmee de ministerraad op voorstel van minister Klink en staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft ingestemd. In de brief worden de prioriteiten voor de komende vier jaar uitgewerkt in drie pijlers. Deze vormen samen de kwaliteitsagenda.
1. Zichtbaar en meetbaar maken van de kwaliteit van zorg.
Om de kwaliteit van zorg goed te beoordelen moeten prestaties van instellingen en ervaringen van patiënten vergeleken kunnen worden. De betrokken partijen gaan voor hun eigen sector meetpunten (indicatoren) aangeven. De sectoren verpleging, verzorging en thuiszorg gaan hiermee van start. In 2008 zijn de prestaties over 2007 beschikbaar, onder meer via www.kiesbeter.nl. Het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg begeleiden dit proces.
2. Vergroten van invloed van patiënten en cliënten.
Hierbij gaat het om zaken als het bieden van toegankelijke informatie zodat patiënten meer invloed kunnen uitoefenen op het zorgaanbod, het wettelijk stevig verankeren van de rechtspositie van patiënten wettelijk stevig verankeren en de financiering van organisaties van patiënten, gehandicapten en ouderen. Na de zomer komen zullen hierover nadere uitgewerkte voorstellen worden gedaan.
3. Veiliger maken van de zorg.
Patiëntveiligheid en het terugdringen van vermijdbare schade in alle sectoren van de zorg staan hier centraal. Dit programma wordt in nauwe samenwerking met de partijen ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan zijn de afspraken die op 12 juni 2007 door de ziekenhuissector zijn gepresenteerd, waarbij wordt gestreefd naar een reductie met 50 procent van de vermijdbare schade in vijf jaar.
Verder wil het kabinet de komende vier jaar meer ruimte geven aan innovatie en het verminderen van administratieve procedures. Deze aanpak is de opmaat tot een veilige zorg op kwalitatief hoog niveau, klantgericht, met voldoende keuzemogelijkheden en met duidelijke rechten en plichten voor iedereen.
RVD, 06.07.2007