Eén logo en huisstijl voor hele rijksoverheid
Persbericht ministerraad
13 juli 2007
De Rijksoverheid gaat één logo en huisstijl invoeren. Dat heeft de ministerraad besloten. Met een gezamenlijke huisstijl wordt de Rijksoverheid herkenbaarder en toegankelijker voor burgers en bedrijven. Het besluit draagt bij aan het kabinetsstreven om de overheid beter en efficiënter te maken.
De Rijksoverheid is voor steeds meer mensen lastig te herkennen en te bereiken. De huidige veelheid aan stijlen en afzenders is daar mede debet aan. Met departementsoverstijgende projecten als de uitbouw van Postbus 51, het Bedrijvenloket en de gezamenlijke Arbeidsmarktcommunicatie werkt de Rijksoverheid sinds enkele jaren structureel aan de verbetering van haar herkenbaarheid en toegankelijkheid. De invoering van één logo en huisstijl is een volgende noodzakelijke stap op deze weg.
Eind 2007 wordt, na een aanbesteding onder vormgevingsbureaus, een keuze gemaakt voor een ontwerp. De invoering van één logo en huisstijl start in de eerste helft van 2008. Daarbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van het principe van natuurlijke vervanging. In 2011 moet de invoering voltooid zijn.
De invoering van één logo en huisstijl levert de Rijksoverheid niet alleen meer herkenbaarheid en toegankelijkheid op. Door de mogelijkheden om gezamenlijk communicatiemiddelen te ontwikkelen en in te kopen wordt er jaarlijks ook vijf miljoen euro bespaard. Na 3,5 jaar zijn de invoeringskosten terugverdiend. De besparingen zijn vervolgens structureel van aard.
RVD, 13.07.2007