Evaluatie en optimalisatie DTM-asfalt eindrapport

In opdracht van Rijkswaterstaat Adviesdienst Geo-informatie en ICT (RWS-AGI), heeft ARCADIS een adviesopdracht uitgevoerd inzake "Evaluatie en optimalisatie DTM-asfalt". Aanleiding voor deze adviesopdracht is dat RWS-AGI signalen heeft ontvangen dat het product DTM-asfalt niet meer optimaal aansluit bij de huidige geo-informatie behoefte bij groot onderhoud asfaltprojecten.
Doel van de adviesopdracht is dat voor de komende jaren en bij veranderend aanbestedingsbeleid zowel advisering als geo-informatie producten aansluiten bij de informatiebehoefte.
In het kader van het onderzoek heeft ARCADIS zestien interviews afgenomen met medewerkers van verschillende betrokken onderdelen van Rijkswaterstaat, GWW-aannemers en de producenten (ingenieursbureaus) van de DTM-asfalt. Aan de hand van de interviews hebben wij een aantal specifieke conclusies getrokken met betrekking tot de producten, het proces en de verdeling van verantwoordelijkheden. Daarmee is vervolgens de denkrichting van het advies bepaald.
De kern van het vraagstuk ligt bij de verandering in de wijze van aanbesteding. In het kader van de omschakeling van verrekenbare hoeveelheden naar functioneel specificeren, de beleidskeuze ‘De markt tenzij', worden risico's verdeeld en benoemd daar waar zij ook het best beheerst kunnen worden. Bestekken, rollen en verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en opdrachtnemer veranderen hierdoor. Dit heeft ook effect op de werkwijze en verantwoordelijkheden aangaande de informatievoorziening.
De ideale situatie is, dat wanneer de aannemer in de aanbestedingsfase besluit, dat aanvullend op de door Rijkswaterstaat geleverde areaal gegevens extra informatie is gewenst, de aannemer daar zelf in voorziet.
Tijdens een workshop met de regionale diensten, DWW, ECO en AGI, bleek dit vooralsnog geen haalbaar scenario. De aannemers zijn hier nog niet klaar voor en ook voor Rijkswaterstaat komt dit scenario nog te vroeg.
Kern van het advies is dat Rijkswaterstaat slechts afdoende geo-informatie levert aan de GWW-aannemer voor de aanbestedingsfase. De aannemer zorgt zelf voor de geo-informatie voor de uitvoeringsfase.
Het rapport adviseert om in het aanbestedingsproces areaal gegevens beschikbaar te stellen aan de aannemer. Van deze areaal gegevens is het DTB in deze de belangrijkste. Omdat de actualiteit en nauwkeurigheid van dit DTB niet altijd conform de eisen zijn, dient het betreffende deel van het DTB voorafgaand de aanbesteding getoetst en indien nodig gereviseerd te worden. Aan de hand hiervan kan de aannemer in de meeste gevallen zijn prijs bepalen.
Herprofileringlocaties, locaties waar het profiel in langs- en/of dwarsrichting moet worden aangepast, worden voorafgaand aan de aanbesteding door RWS bepaald. Dit met behulp van de actuele verkanting en langsvlakheid (IRI-waarde) van alle rijstroken, zoals gemeten door ARAN.
Uitsluitend voor deze vastgestelde herprofileringlocaties worden vervolgens actuele en nauwkeurige hoogtegegevens meegeleverd.
Met het bestaande product DTM-asfalt in de varianten RD/NAP en ARAN, kunnen deze actuele hoogtegegevens aan de aannemer geleverd worden. Beide varianten dienen wel aangepast te worden.