MKBA, definitief eindrapport ABvM in Noordvleugel
In het kader van de haalbaarheidsstudie voor het project Anders Betalen voor Mobiliteit in de Noordvleugel is een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse (MKBA) uitgevoerd. Hierbij zijn drie varianten met elkaar vergeleken en afgezet tegen de nulvariant, de situatie zonder beprijzen. Het gaat om de varianten Strengen Plus, Geoptimaliseerd Netwerk, en Klein Cordon. Uitgangspunt bij deze beprijzingsvarianten is differentiatie naar tijd en plaats.Conclusie is dat de variant 'Klein Cordon' het hoogste kosten-batensaldo laat zien, ook bij verschillendegevoeligheidsanalyses. Klein Cordon de variant 'Strengen Plus' leveren in alle gevoeligheidsanalyseswelvaartswinst (een positief saldo) op. De reistijdwinsten bij Amsterdamse huishoudens en bedrijven, en de regio Almere en Zaanstad zijn relatief fors. Het project levert vooral de hogere inkomens reistijdwinst op. Echter, ook de vraaguitval is in deze klassen het hoogst.Aangezien de terugsluis een vast bedrag per kenteken is, gaan de huishoudens uit de lagere inkomensklassen er puur financieel gemiddeld op vooruit.Voor de bedrijven geldt dat vooral de sectoren wegtransport, zakelijke dienstverlening, bouw en handel profiteren van de reistijdwinsten. Voor deze sectoren geldt ook dat er (een beperkte) generatie van verkeer plaats vindt als gevolg van het project. Daarnaast blijkt dat de meeste effecten neerslaan bij de bedrijven met de kleinere wagenparken.