Met de fiets minder file
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Nederland telt meer fietsen dan inwoners. Ruim 18 miljoen tweewielers op 16 miljoen mensen. Dat is volgens mij uniek in de wereld! De fiets heeft een enorm potentieel in de strijd tegen files. Als we eens wat vaker voor het stalen ros kiezen en de heilige koe even op stal laten, houden we de files in de hand.
Nu pakken vooral mensen die in een straal van 7,5 kilometer van hun werk wonen de fiets. Maar uit onderzoek blijkt dat veel mensen best bereid zijn om ook langere afstanden te fietsen. Vijftien kilometer hoeft geen probleem te zijn. Nu schrikken ze daar nog vaak voor terug omdat het ontbreekt aan goede verbindingen. Wie bijvoorbeeld van Rotterdam naar Den Haag fietst, moet de weg op sommige stukken delen met auto’s. Dat is niet alleen onprettig, het kan ook gevaarlijk zijn.
Daar gaan we iets aan doen. Met de intentieverklaring die wij vandaag ondertekenen, zetten we de eerste officiële stap op weg naar veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen tien verschillende steden. We gaan nieuwe fietspaden aanleggen en bestaande fietspaden verbeteren. We nemen maatregelen tegen sluipverkeer, passen de bewegwijzering aan én we zorgen voor voldoende fietsenstallingen.
We hebben de afgelopen maanden met elkaar geïnventariseerd waar de knelpunten liggen, waar we de beste resultaten kunnen boeken en welke maatregelen dan precies nodig zijn. Het gaat stuk voor stuk om fietsverbindingen in de buurt van wegen in de file top-50. Hier niet ver vandaan bijvoorbeeld, ten westen en oosten van de A13. De andere fietstrajecten zijn Apeldoorn-Deventer, Den Haag-Zoetermeer, Zaandam-Amsterdam en Breukelen-Utrecht. Ook hier gaan we dus gauw met elkaar aan de slag.
Dit project staat niet op zichzelf. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft begin 2006 iedereen in Nederland opgeroepen mee te denken over creatieve oplossingen om snel en eenvoudig iets te doen aan de files. In de Nota Mobiliteit hebben we glasheldere langetermijndoelen gesteld over betrouwbare en voorspelbare reistijden, maar op korte termijn moet er ook iets gebeuren. De minister kreeg zo’n drieduizend reacties, waaruit er uiteindelijk ruim veertig zijn geselecteerd. Dit is er één van. Onder de naam Fileproof is inmiddels een flink aantal maatregelen in de praktijk gebracht. En al loop je natuurlijk een zeker risico als je iets nieuws probeert, de meeste maatregelen werken ronduit goed.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat hoeft gelukkig niet alles alleen te doen. Dat zou ook niet kunnen. Werkgevers, vervoerbedrijven, overheden – we hebben elkaar hard nodig. Ik waardeer uw inzet om de nieuwe fietsroutes mogelijk te maken dan ook enorm. Ik ben ook blij dat de Fietsersbond bereid is gevonden dit project te trekken. Het ministerie zal zoveel mogelijk praktische ondersteuning bieden. Ik ben ervan overtuigd dat u geen spijt van deze investering zult krijgen. De fietsroutes helpen op korte termijn de doorstroming te verbeteren en daarmee de files te verkleinen. En het houdt de mensen nog gezond ook!
Dames en heren,
De fiets is natuurlijk lang niet voor iedereen een redelijk alternatief. Maar wie niet ver van zijn werk woont en gezond is, kunnen we best verleiden de auto eens een dagje te laten staan. Dan houden we de weg vrij voor wie echt niet zonder kan.
Dank u wel.