Antwoorden op kamervragen van Omtzigt en Jan de Vries over de voorgenomen fusie tussen de zorgverzekeraars Achmea en Agis

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DZ-K-U-2780189

10 juli 2007

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van de Kamerleden Omtzigt en Jan de Vries over de voorgenomen fusie tussen de zorgverzekeraars Achmea en Agis (2060718550).

Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de zorgverzekeraars Achmea en Agis voornemens zijn te gaan fuseren? 1)

Antwoord 1
Ja

Vraag 2
Hebben de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en Nederlandsche Bank (DNB) de gevolgen van een eventuele fusie al in kaart gebracht? Heeft een fusie gevolgen voor de premie?

Antwoord 2
Het primaat van het concentratietoezicht ligt bij de NMa. Deze analyseert de gevolgen van een fusie zodra die bij de NMa is gemeld. Ingeval van een gemelde fusie vraagt de NMa de NZa of laatstgenoemde een zienswijze op de fusie wenst af te geven die de NMa in zijn oordeel betrekt. Het fusievoornemen van Agis en Achmea is op 27 juni jl. aan de NMa gemeld. Vanuit het prudentieel toezicht is voor een fusie ook een Verklaring van geen bezwaar vereist van DNB. Achmea en Agis hebben mij gemeld voornemens te zijn het overleg in augustus a.s. met DNB te voeren.
Over de mogelijke gevolgen van een fusie voor de hoogte van de premie doe ik geen uitspraak. De premiehoogte is van vele factoren afhankelijk, zoals de trendmatig ontwik-keling van de zorguitgaven, de inflatie en de marktdynamiek, waarvan concentraties een onderdeel zijn.

Vraag 3
Deelt u de mening dat er voldoende keuzevrijheid voor verzekerden moet overblijven en dat deze voorgenomen fusie een bedreiging vormt voor die keuzevrijheid?

Antwoord 3
De mening dat er voldoende keuzevrijheid voor verzekerden moet overblijven deel ik. Het is niet aan mij om uitspraken te doen over de juistheid van de bewering dat de voorgenomen fusie een bedreiging vormt voor die keuzevrijheid. Ik wacht op het oordeel van de NMa over de fusie.

Vraag 4
Deelt u de mening dat deze fusie een ongewenste fusiegolf van zorgaanbieders teweeg kan brengen, omdat zij een betere onderhandelingspositie willen hebben?

Antwoord 4
Een fusie van zorgverzekeraars is niet noodzakelijkerwijs het begin van een fusiegolf van zorgaanbieders, bijvoorbeeld omdat de markten waarop ze opereren niet dezelfde karakteristieken hebben. Zo is de geografische karakteristiek van de markt waarop zorgverzekeraars opereren vooral landelijk terwijl die van zorgaanbieders veelal regionaal is.Vanuit het streven naar een betere onderhandelingspositie is dat een niet onbelangrijk verschil. Hoe dan ook, in het geval zich nieuwe fusies van zorgaanbieders aandienen — al of niet als reactie op fusies van verzekeraars — is het ook weer de NMa die deze beoordeelt.

Vraag 5
Wanneer wordt de concentratie van verzekeraars te groot en welke maatregelen zult u nemen om die concentratie te voorkomen?

Antwoord 5
De NMa bepaalt op basis van de Mededingingswet wanneer een concentratie van verzekeraars leidt tot een economische machtspositie of een versterking daarvan. De NMa heeft de wettelijke taak om dit te beoordelen en zonodig te voorkomen. Voor het overige verwijs ik naar de achtste voortgangsrapportage over de invoering van de Zorgverzekeringswet die mijn ambtsvoorganger op 18 september 2006 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd (Kamerstukken II 2005/2006, 29 689, nr. 114). Daarin wordt antwoord gegeven op vragen over de beoordelingskaders van de NMa.


1) www.nrc.nl, “Achmea wil Agis inlijven”, 14 juni 2007