Bijna alle gemeenten betrekken uitkeringsgerechtigden bij uitvoering bijstand
Gemeenten hebben veel aan de inbreng van cliënten om de Wet Werk en Bijstand (WWB) beter uit te kunnen voeren. Die inbreng is met name een waardevolle bijdrage aan betere dienstverlening aan de klant. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Evaluatie Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand, een landelijk beeld van de lokale vormgeving’ dat staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het onderzoek is onderdeel van de evaluatie van de WWB.
Het onderzoek laat zien dat 99 procent van de gemeenten aan cliëntenparticipatie doen. Van de cliëntenraden vindt 45 procent dat cliënten nog onvoldoende worden betrokken bij de uitvoering van de WWB. Het onderzoek laat ook zien dat het vaak moeilijk is een goede, representatieve cliëntenraad op te zetten voor deze doelgroep.
Gemeenten zijn wettelijke verplicht om gebruikers van hun bijstandsvoorzieningen te betrekken. Zij mogen wel zelf bepalen hoe zij dat doen. Ook kunnen burgers gemeenten advies geven. Burgers weten zelf als geen ander hoe de voorzieningen van de gemeente functioneren.
Een cliëntenraad kan bestaan uit mensen met een bijstandsuitkering en/of vertegenwoordigers van deze mensen. De vertegenwoordigers werken meestal bij maatschappelijke organisaties en werken met bijstandscliënten.