Zoekgebied Randstad 380 kV verbinding niet veranderd
De nationale elektriciteitsnetbeheerder TenneT wil een nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen Beverwijk en Wateringen bij Den Haag aanleggen.
Daartoe moet via een procedure van planologische kernbeslissing (pkb-procedure) het Tweede Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV) partieel worden herzien. Op 1 juni 2007 hebben minister Van der Hoeven van Economische Zaken en minister Cramer van VROM deel 2 en 3 van de planologische kernbeslissing “Randstad 380 kV verbinding” naar de Tweede Kamer gezonden. In deel 2 staat een overzicht van de binnengekomen inspraakreacties, adviezen en resultaten van bestuurlijk overleg. In deel 3 geeft het kabinet op welke wijze het met de inspraak en advisering rekening heeft gehouden en stelt het zijn standpunt vast.
Geen wijziging in het zoekgebied
Op deel 1 van de pkb zijn veel inspraakreacties ontvangen, circa 1500 burgers, bedrijven en belangen-organisaties hebben gereageerd. Het kabinet houdt in deel 3 vast aan de eerdere voornemens uit deel 1. Het globale zoekgebied van de voorgenomen verbinding blijft ongewijzigd: dat loopt van Beverwijk via de westkant van de Haarlemmermeer, Zoetermeer en Pijnacker/Nootdorp naar Wateringen. Ook houdt het kabinet vast aan het algemene uitgangspunt uit het SEV dat stelt dat nieuwe verbindingen bovengronds aangelegd worden, tenzij er bijzondere gevallen zijn om daar van af te wijken. In de vervolgprocedures zullen de Ministers van EZ en VROM aangeven waar zij aanleiding zien tot ondergrondse uitvoering. Daarop is inspraak mogelijk.
Verbinding is noodzakelijk.
In de pkb deel 3 legt het kabinet tevens nut en noodzaak van de verbinding vast. Het kabinet geeft aan dat de verbinding noodzakelijk is vanwege de continuïteit van de leveringszekerheid vanaf 2011. Met de verbinding kan tegemoet worden gekomen aan de sterk toegenomen vraag naar transport van elektriciteit in de randstad. Bovendien wordt met de nieuwe verbinding in combinatie met het bestaande net een ringstructuur in de Randstad gerealiseerd waarmee de transportzekerheid wordt vergroot. Door ontwikkelingen, zoals de economische groei, groei van het productievermogen en import van elektriciteit in de zuidelijke Randstad en het toenemend gebruik van elektrische apparatuur, zullen deze netversterkingen noodzakelijk zijn.
Als laatste regelt de pkb de toegang tot de rijksprojectenprocedure. Dat betekent dat de rijksoverheid het exacte tracé vaststelt en de verlening van alle noodzakelijke vergunningen coördineert. Het kabinet vindt toepassing van deze procedure nodig. Het project is urgent voor de leveringszekerheid voor de Randstad – het moet in 2011 gereed zijn - en dat vereist een slagvaardige besluitvorming over de aanleg van de verbindingen.
Vervolg
De Tweede Kamer is nu aan het woord. De komende tijd zal de Tweede Kamer zich buigen over deel 3 van de pkb. Hierna krijgt de Eerste Kamer ook de gelegenheid de pkb te behandelen. Naar verwachting treedt de pkb begin 2008 in werking.
Omdat de verbinding urgent is hebben de ministers van EZ en VROM besloten om vooruitlopend op de uiteindelijke besluitvorming rondom de pkb reeds te starten met het milieuonderzoek rondom het tracé binnen het voorkeursgebied. In april is de startnotitie voor de milieueffectrapportage voor het zuidelijke gedeelte van de verbinding ter inzage gelegd. Op deze startnotitie zijn ongeveer 700 reacties binnengekomen. De commissie voor de milieueffectrapportage heeft vorige week haar advies over de richtlijnen voor deze milieueffectrapportage uitgebracht. Op basis hiervan zullen de Ministers van EZ en VROM de richtlijnen definitief vaststellen. Het kabinet zal de inspraak op de pkb die betrekking heeft op de vervolgprocedure in deze besluitvorming betrekken.
Alle insprekers op deel 1 van de pkb krijgen automatisch een exemplaar van deel 2 en 3 toegezonden. Exemplaren kunt u bestellen bij Postbus 51 en op www.bureau-energieprojecten.nl. Ook zijn deel 2 en 3 van de pkb te vinden op www.ez.nl onder Kamerbrieven.