Minister Eurlings opent eerste Filter uitvoegend vrachtverkeer

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft op 2 juli 2007 het eerste Filter uitvoegend vrachtverkeer geopend. Het gaat om een proef, waarbij vrachtverkeer extra ruimte krijgt om uit te voegen. De locatie van deze proef is de afrit 41 op de A67 (richting Venlo-Kaldenkirchen, Geldern en Mönchengladbach). Bij deze afrit rijdt relatief veel vrachtverkeer. De proef moet uitwijzen of een extra uitvoegstrook de verkeersveiligheid verbetert, de doorstroming van het verkeer bevordert en daarmee de kans op files verkleint.

Personenauto’s en vrachtauto’s hebben andere snelheden en een vrachtauto is ook minder wendbaar. Hierdoor kunnen ze elkaar bij het in- en uitvoegen soms in de weg zitten, zeker als het druk is. Dit kan leiden tot plotseling remmen of uitwijken, met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer van dien. Door een extra in- of uitvoegstrook krijgen vrachtauto’s en personenauto’s meer ruimte om in- of uit te voegen. Hierdoor bevordert de doorstroming van het verkeer en verbetert de verkeersveiligheid. De kans op files neemt af.

Proef

Na het tankstation van Gulf vóór afrit 41 bij Venlo wordt de vluchtstrook gebruikt als extra uitvoegstrook. Vanaf 2 juli 2007 zijn twee stroken beschikbaar richting Herungen en Duisberg, en twee stroken die afslaan richting Venlo, Kaldenkirchen, Geldern en Mönchengladbach. Na een positief resultaat met de proef worden ook andere locaties in Nederland onder de loep genomen voor een eventueel Filter uitvoegend vrachtverkeer.

Resultaat door samenwerking

Het idee van Filter uitvoegend vrachtverkeer is afkomstig van de EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport. Samen met verschillende partijen, zoals Transport Logistiek Nederland, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, het Korps Landelijke Politiediensten en Rijkswaterstaat is het idee verder uitgewerkt.

Onderdeel van het programma Fileaanpak op korte termijn

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat doet er alles aan om, samen met betrokken partijen en andere overheden, de mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland te bevorderen. Op langere termijn (2020) ligt er met de Nota Mobiliteit een gedegen plan om de bereikbaarheid te verzekeren. Op de middellange termijn worden maatregelen getroffen, zoals de opening van 40 spitsstroken. Van 2006 tot 2009 wordt voor filevermindering op de korte termijn een groot aantal maatregelen genomen. Het project Filter uitvoegend vrachtverkeer minder file’ is één van de 40 projecten voor de aanpak van files op de korte termijn.