Aftrap Pilot 'filter uitvoegend vrachtverkeer'
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik hou van lekker opschieten, maar toen ik zojuist met de vrachtwagen vertrok, hoopte ik stiekem dat het een beetje druk op de weg zou zijn. Als het druk is, zie je namelijk goed hoe de extra uitvoegstrook werkt! Bij een pilot UV-filter kun je je afvragen of die bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan het juiste adres is. Maar dit project heeft niets met ultraviolet licht te maken, het gaat om het filteren van uitvoegend vrachtverkeer op de A67. Kijk, da’s andere koek. Want we kunnen niet alle files oplossen, maar we halen wel alles uit de kast om de files te verminderen!
Door vrachtwagens eerder te laten uitvoegen dan personenvervoer, rijdt het verkeer rustiger. Automobilisten willen toch vaak graag die rij vrachtauto’s vóór de afrit inhalen, en op deze manier hoeven ze minder te versnellen om vervolgens weer fors te remmen. De locatie lijkt mij ook prima uitgekozen. De A67 Venlo-Kaldenkirchen is onderdeel van internationale handelsroutes. Het verkeer komt van de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen af, op weg naar Duitsland en de Oostbloklanden. Afrit 41 heeft dus altijd veel vrachtverkeer te verwerken en zo kan de extra uitvoegstrook haar waarde bewijzen.
Zoals u weet zijn we in Nederland hard bezig om de doorstroming te verbeteren. Dat gebeurt op de korte termijn onder andere met het programma Filevermindering. Uit 3000 ideeën zijn veertig projecten geselecteerd, die snel files aanpakken. Het UV-filter is één van die veertig projecten, maar er zaten meer slimme ideeën bij. En zo’n idee hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. De fileverminderingspilot ‘aanpassen bewegwijzering’ laat zien dat het zelfs zo simpel kan zijn als het omkeren van de richtingspijlen op een bord. Dit project bewijst dat mensen rustiger en veiliger van rijstrook wisselen, als de pijlen van onder naar boven wijzen. Dit in plaats van van boven naar onder, wat normaal is in Nederland. Groot effect, eenvoudig idee!
Niet alleen de projecten op zich zijn van betekenis bij het verminderen van files. Ook de publiekscampagne van het fileverminderingsprogramma speelt een grote rol. U heeft onlangs misschien de spotjes gezien van de man die voordringt op de bowlingbaan, of de twee zwemmers die persé in dezelfde baan willen zwemmen? Zo informeren we de mensen over wat zij zélf kunnen doen om de files te beperken.
Naast acties voor de korte termijn richten we onze pijlen óók op de lange termijn, met de Nota Mobiliteit als leidraad. Met een pakket aan maatregelen willen we de verkeerssituatie voor 2020 verbeteren. We leggen nieuwe wegen aan, met het Groot Onderhoud pakken we achterstallig onderhoud aan, en natuurlijk komt ook Anders betalen voor Mobiliteit dichterbij. Tijdens de vorige kabinetsperiode is het draagvlak hiervoor gecreëerd, aan ons de taak om Anders betalen voor Mobiliteit uit te voeren. Het is de bedoeling dat mensen straks niet meer betalen voor het hébben van een auto, maar voor het gebruik ervan. Als je bijvoorbeeld kiest voor een zuinige, milieuvriendelijke auto ben je goedkoper uit. En als je weinig rijdt betaal je ook minder, dus mensen zullen de keuze om de auto te gebruiken véél bewuster maken. Het is dus én een eerlijker systeem én het verbetert de doorstroming.
Dames en heren,
Maar of je filevermindering nu op de korte of lange termijn bekijkt, samenwerking is altijd noodzakelijk. Het idee voor de Filter Uitvoegend Vrachtverkeer hebben we aan de EVO te danken, en met goede partners als de SWOV, TLN en het KLPD, heeft Verkeer en Waterstaat het verder uitgewerkt. Met andere woorden: we staan hier vandaag dankzij u! Ik dank de EVO voor de rondrit en voor het meedenken en meedoen met het programma filevermindering. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de pilot en de ervaringen van de chauffeurs en automobilisten. Als het een succes is, kunnen we de filter uitvoegend vrachtverkeer misschien ook op andere plaatsen toepassen. Op die manier maken we met initiatieven en ideeën als die van u, de files in Nederland een kopje kleiner.
Dank u wel.