Band versterken tussen school en maatschappij
‘Soms moeilijk om contact te leggen, maar het proberen is wel grappig.’ De band aanhalen tussen kinderen, hun ouders en de maatschappij. Dat gebeurt in brede scholen maar ook via maatschappelijke stages. Een werkbezoek van minister André Rouvoet samen met staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs).
18 juni ging de tocht allereerst naar Leidsche Rijn, een nieuwbouwwijk dicht bij Utrecht. Te midden van avontuurlijke nieuwbouw en half aangelegde vrije busbanen, bevindt zich het Amadeus Lyceum . Nu al voortgezet onderwijs met een eigen concept. Waarin leerlingen veel verantwoordelijkheid hebben: zelf hun studietempo bepalen. Ze werken niet meer met boeken, maar alleen met een laptop. De verlengde schooldag is daar een vanzelfsprekendheid. De dag eindigt vaak met culturele lessen: van salsadans tot theater.
Kloppend hart
In 2008, na een verhuizing, transformeert het Amadeus Lyceum in een unieke brede school. Rector Jeanine Vlastuin: ‘Er komt een cultuurcampus, waar we het Utrechts Centrum voor de Kunsten als buur verwelkomen. Net als een vestiging van de Gemeentebibliotheek die zijn collectie zal aanpassen aan leerlingen voor het voortgezet onderwijs. Naast de school vind je een sporthal en een kinderdagverblijf. De cultuurcampus wordt het kloppend hart van de wijk. Ook werken we samen met een instelling voor verstandelijk gehandicapten waar onze leerlingen een maatschappelijke stage kunnen volgen.’
De bus maakte een tussenstop bij Zon en Schild in Amersfoort: een locatie met psychiatrisch patiënten waar jongeren een maatschappelijke stage doorlopen. Daar zijn het de leerlingen uit het voortgezet onderwijs van ’t Hooghe Landt die activiteiten plannen en uitvoeren. Van mooie folders maken tot het begeleiden en omgaan met de patiënten. ‘Het zijn mensen net als wij, maar wel iets minder zelfstandig’: dat was een quote van een leerling, opgeplakt aan de wand. Net als: ‘Soms moeilijk om contact te leggen, maar het proberen is wel grappig.’
Taalles of zwemles
Maatschappelijke stages zijn er in alle soorten en maten. Jonge kinderen helpen bij taal of rekenen, bij voetbal- of zwemles of bij problemen op school. Of ouderen helpen met het instellen van hun tv na frequentiewijzigingen door de kabelmaatschappij. Of eten rondbrengen in bejaardenhuizen. Momenteel werkt het ministerie van Onderwijs hard aan het implementatieplan voor de invoer van de verplichte maatschappelijke stage op alle scholen voor voortgezet onderwijs in het schooljaar 2008/2009.
In de bus maakten de leden van het jeugdkabinet hun standpunten duidelijk aan Van Bijsterveldt en Rouvoet. De minister van Feest, Geluk en Optimisme vindt dat maatschappelijke stages leuk moeten zijn. Jochem Knuttel (17): “Ik heb het zelf gedaan en had een superweek. Waar ik actief was, sloot aan bij mijn wensen voor later. Zo ben je niet alleen een paar extra handen, maar kun je ook je talenten ontwikkelen. En kom met een andere naam: ‘maatschappelijk’ heeft niet zo’n goede klank bij jongeren. Jongerenstages bijvoorbeeld?’