Antwoorden op kamervragen van Agema over de campagne van ziekenhuizen om hun imago te verbeteren
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2774006
15 juni 2007
Antwoorden van minsiter Klink op kamervragen van het Kamerlid Agema over de campagne van ziekenhuizen om hun imago te verbeteren (206060715970).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht 1) dat ziekenhuizen een campagne zijn gestart om hun imago te verbeteren?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat zijn de kosten voor deze campagne?
Antwoord 2
Het branche-imagoprogramma van de algemene ziekenhuizen kost volgens opgave van de NVZ vereniging van ziekenhuizen, gedurende drie jaar, circa euro 1.000.000 per jaar. Dat komt neer op gemiddeld euro10.000 per ziekenhuis per jaar; een bedrag waarvoor een individuele instelling ternauwernood één advertentie kan plaatsen. Door de krachten te bundelen, kunnen de gezamenlijke algemene ziekenhuizen een groter bereik creëren.
Vraag 3
Deelt u de mening dat ziekenhuizen dit geld beter kunnen gebruiken om de zorgverlening daadwerkelijk te verbeteren?
Antwoord 3
Natuurlijk is het zaak om zo veel mogelijk geld te besteden aan de gezondheidszorg zelf. Maar door tegelijkertijd aandacht te besteden aan zaken die goed gaan in de ziekenhuizen, zal, volgens de NVZ, het vertrouwen bij het publiek groter worden en groeit de motivatie binnen de sector. En dat heeft een positief effect op de kwaliteit van de zorg en op de belangstelling van potentiële medewerkers voor een carrière in de branche. Aldus bezien kan ik de campagne billijken.
1) www.elsevier.nl, “ziekenhuizen werken aan imago”, 22 mei 2007