Meldpunt voor klachten sms-diensten
Staatssecretaris Heemskerk heeft een meldpunt ingesteld voor klachten over abonnementen op sms-diensten. Consumenten kunnen hiervoor terecht op de site van de Consuwijzer.
Met hulp van het meldpunt wil Heemskerk inventariseren hoe groot de problemen zijn. Op de site staan ook tips om zelf abonnementen op ringtones op te zeggen.
Heemskerk heeft aan de Opta - De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit - gevraagd om te bekijken of de Code of Conduct SMS-dienstverlening moet worden aangepast. “We letten hier heel scherp op omdat het zich specifiek op jongeren richt. Ik weet zeker dat jongeren zich niet altijd realiseren dat ze aan een abonnement vastzitten als ze een ringtone aanvragen,” aldus Heemskerk.
In 2006 kwamen bij de Opta 600 klachten binnen over ringtone- en wallapaperdiensten. In 2007 zijn dat er tot nu toe 387. Ook de Consumentenautoriteit kreeg veel klachten.