Overhandiging van de KIM Mobiliteitsbalans
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Leuk om hier vandaag te zijn, op dit feestje ter ere van de KiM Mobiliteitsbalans. Ik vind het een hele prestatie dat mij vandaag al de eerste publicatie wordt overhandigd, want in september zijn jullie pas gaan draaien. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Zo’n voortvarende start belooft wat voor de toekomst!
Als minister krijg je wel vaker een rapport overhandigd, en laten we elkaar niet voor het lapje houden: het ene rapport is soms wat meer de moeite waard dan het ander. Maar ik kan u geruststellen, de Mobiliteitsbalans valt voor mij zeker in de categorie interessant en belangrijk. In de media worden vaak wisselende getallen genoemd als het gaat over verkeersdeelname, luchtkwaliteitsnormen, de groei van het autobezit, vliegverkeer en goederentransport. En discussie is een goede zaak, maar dan moet je het wel met dezelfde cijfers en getallen doen. Daar helpt een overzichtswerk als de Mobiliteitsbalans, waar de cijfers over 1995-2005 eenduidig in staan, goed bij.
De Mobiliteitsbalans geeft interessante inzichten in de afgelopen tien jaar, waarmee wij de basis onder ons beleid kunnen versterken. Dat is ook het doel van het KiM: met goed onderbouwde analyses komen om vervolgens verkenningen van mobiliteitsbeleid te maken. Daarbij kijken jullie vanuit een integraal perspectief naar mobiliteitsvraagstukken, dus niet alleen vanuit vervoerskundig oogpunt. En dat klinkt misschien gek, daar doen wij juist weer ons voordeel mee bij het maken van nieuw beleid.
Ik zie de Mobiliteitsbalans als een aanvulling op de Nationale Mobiliteitsmonitor. Die brengt jaarlijks in beeld hoe ver de overheden gezamenlijk zijn in het bereiken van de doelen van de Nota Mobiliteit. Dit product van het KiM geeft daarbij de achtergronden over de ontwikkeling in de mobiliteit en samenleving. Een goede combinatie, dus.
De Mobiliteitsbalans is een mooi en nuttig product, maar ik zou een paar suggesties mee willen geven voor de volgende balans. Want wat mij betreft kan er meer aandacht uitgaan naar openbaar vervoer. Openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse maatschappij en moet dan ook een evenredig deel krijgen in een rapport als dit. Ook bestaat er volgens mij behoefte aan een analyse van de beleidseffecten op de maatschappelijke kosten.
Dames en heren,
Ik zal de Mobiliteitsbalans grondig bestuderen. Het is in ieder geval goed te zien dat beleid helpt. Zonder overheidsbeleid waren de files nog véél meer toegenomen. Ook is duidelijk dat benutten werkt, maar zijn grenzen kent en dat er op het gebied van emissies veel is bereikt, maar dat we door moeten met de ingezette maatregelen om de door ons gewenste wegen aan te leggen. Daarnaast gaat beprijzen ons verder helpen, anders halen we niet het fileniveau van begin jaren negentig, zoals we dat in de Nota Mobiliteit ten doel hebben gesteld.
Wat betreft de komende jaren is het zeker dat er op mobiliteitsgebied veel op ons af komt. Denk aan het Urgentieprogramma Randstad, Anders Betalen Voor Mobiliteit, de ambitie om vijf procent groei op het spoor vast te houden. Voor het KiM liggen er mooie kansen om met dit soort onderwerpen jullie toegevoegde waarde te bewijzen. Ik wens het KiM en haar mensen daar heel veel succes bij.
Dank u wel.