Opening dubbelspoor
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Vandaag staat alles in het teken van dubbel. Ik vind dubbel wel een mooi, positief woord. Een dubbeldekker heeft toch iets meer dan een gewone bus of trein. En een dubbel spoor ook! Tussen Utrecht en Amsterdam lopen nu vier sporen in plaats van twee. Dat is natuurlijk goed nieuws!
Maar goed nieuws voor wie? Laat ik voor deze ene keer eens heel egoïstisch met mezelf beginnen, want als minister van Verkeer en Waterstaat ben ik héél blij met deze uitbreiding. Simpelweg omdat dit spoor mogelijkheden tot groei biedt. De NS kan hier nu vier intercity’s per uur laten rijden tussen Amsterdam en Utrecht, wat ze in 2009 dan ook willen gaan doen. En dat is precies wat het kabinet wil. Het openbaar vervoer per spoor moet groeien! En dan het liefst met vijf procent per jaar, zoals ook de afgelopen twee jaar het geval was. Om dat voor elkaar te krijgen maakt Verkeer en Waterstaat, samen met de spoorsector de komende maanden een actieplan. Heel concreet kan ik het nu nog niet maken, maar ik ga álles uit de kast halen, maatregelen om groei te verzekeren en maatregelen om te zorgen dat die groei ook kan worden opgevangen.
Uiteraard kijk ik ook naar dit project met het oog op de lange termijn. De ambitie in de Nota Mobiliteit is om over een aantal jaren op de drukste lijnen, vooral in de Randstad dus, zonder dienstregeling te kunnen rijden. Gewoon omdat er dan elke tien minuten of elk kwartier een trein komt. Dat kan natuurlijk alleen als je daarvoor de ruimte hebt.
Ten tweede is deze spoorverdubbeling goed nieuws voor de regio. Doordat er lucht ontstaat op dit traject, krijgen plannen als Regionet in de stadsregio Amsterdam en Randstadspoor in de regio Utrecht een kans. Meestal denk je bij groei aan de grote schaal, de langere afstanden. Maar reizigersgroei kan ook in de haarvaten zitten, in de regio dus.
Héél benieuwd ben ik ook naar de groei die we gaan zien bij het spoorgoederenvervoer. Die sector gaat er echt met sprongen op vooruit. Op het oude traject was gewoon nauwelijks ruimte voor goederentreinen. Nu wel, en dit spoor sluit bovendien aan op de Betuweroute, die we over twee weken openen. Dat betekent een directe aansluiting op dé Europese transportcorridor Rotterdam-Milaan.
Dames en heren, het mag duidelijk zijn, ik ben bijzonder enthousiast over deze spoorverdubbeling. En het beste nieuws heb ik voor het laatst bewaard, want de afronding van dit project is vooral ook goed nieuws voor de reiziger. Die heeft nu minder last van vertragingen. Het tweesporige traject was zwaar overbelast en daardoor heel gevoelig voor verstoringen. Als een trein nu vertraging heeft, hebben de achteropkomende treinen tenminste uitwijkmogelijkheden. En dat scheelt enorm, ook in de rest van het land. Amsterdam en Utrecht zijn belangrijke knooppunten. Een vertraging hier had daardoor vaak een olievlekwerking elders in het land. Een ander pluspunt voor de reiziger is dat de stoptrein en de intercity nu op verschillende sporen kunnen rijden. Dat maakt niet alleen de dienstregeling robuuster, maar heeft ook als voordeel dat de stoptrein bijvoorbeeld niet meer in Abcoude hoeft te wachten tot de intercity is gepasseerd. Ook de intercity boekt tijdswinst. Het scheelt, afhankelijk van de bestemming, twee tot vijf minuten. Dat is altijd meegenomen, op weg naar werk of huis!
Dames en heren,
Deze spoorverdubbeling vormt samen met de Utrechtboog, de directe verbinding tussen Utrecht en Schiphol, het project Spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht. Dat project is nu klaar. ProRail sluit daarmee een periode af van tien jaar plannen en zeven jaar uitvoeren. De heer Klerk zei het al: het was een megaklus, vooral ook omdat de winkel tijdens de bouw natuurlijk gewoon open moest blijven. Petje af dus voor deze geweldige prestatie.
Wat ik mooi vind, is dat iedereen zijn steentje heeft bijgedragen. Verkeer en Waterstaat heeft een flink bedrag van 966 miljoen euro geïnvesteerd Het Trans Europese Netwerk-programma van de EU deed ook een duit in het zakje. Amsterdam en de regio hebben bijvoorbeeld bijgedragen aan het nieuwe station Bijlmer. En het aquaduct in Abcoude is er gekomen dankzij de inspanningen van de bevolking van Abcoude, en met financiële steun van de gemeente, het waterschap en het ministerie van LNV. Daardoor ligt de spoorbaan nu veel beter in het landschap ingepast. Mijn dank en complimenten aan u allen.
Dames en heren, kortom,
We staan hier bij een hele mooie, veilige, op de toekomst berekende spoorlijn. Ik wil vooral ProRail feliciteren met dit fraaie resultaat. Het is een stuk infrastructuur om trots op te zijn. Nu is het aan de NS als grootste gebruiker en aan de goederenvervoerders om de mogelijkheden die dit traject biedt nu en in de toekomst zo goed mogelijk te benutten. Ik wens iedereen daarbij veel succes!
Dank u wel.