Verruiming openstelling spitsstroken

Spitsstroken kunnen de komende jaren vroeger in de ochtendspits worden opengesteld. Daarvoor worden per traject de effecten onderzocht. Dat schrijft Camiel Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat aan de Kamer. Het onderzoek zal zich met name richten op de toename van geluid. De belangrijkste knelpunten worden het eerste onderzocht, waaronder de spitsstrook A1 Beekbergen –Deventer Oost (Noordbaan) Bij 15 projecten wordt een aanvullend onderzoek gedaan waarbij gerealiseerde spitsstroken, die nu al filevorming hebben vóór het moment van opening, het eerste aan bod komen. Voor projecten die in procedure zijn, wordt waar mogelijk de verruiming meteen meegenomen.

Spitsstroken

De spitsstroken zijn ontworpen voor de gevallen dat het verkeersaanbod tijdelijk groter is dan de geboden wegcapaciteit. Bij de bepaling wanneer een spitsstrook wordt opengesteld tellen drie criteria mee: vaste sluitingstijden, verkeersintensiteit, en weersomstandigheden. Alleen het criterium ‘vaste sluitingstijden’ wordt nu versoepeld.

Vaste sluitingstijd

Spitsstroken hebben een vaste sluitingstijd tussen 23.00 uur en 6.00 of 7.00 uur omdat werd verwacht dat opening tijdens de nacht extra geluid zou veroorzaken waarvoor ook weer extra maatregelen nodig zouden zijn. In de praktijk blijkt dat op een aantal trajecten de spits al vóór de vaste openingstijd begint. Bovendien is uit een gevoeligheidsanalyse gebleken dat de geluidbelasting bij spitsstroken die 24 uur per dag geopend zijn in het slechtste geval slechts enkele tienden decibellen toeneemt.

Verkeersintensiteit

Op een rijbaan met twee rijstroken wordt de spitsstrook opengesteld als er meer dan 3000 voertuigen per uur op het traject rijden, bij drie rijstroken is het criterium 4500. Bij 3000 voertuigen per uur is de verhouding tussen intensiteit en capaciteit (som) 0,7. Door de spitsstrook open te stellen bij deze verhouding wordt file voorkomen. In de praktijk werkt dit criterium goed.

Het weer

De spitsstroken worden door camera’s continue bewaakt. De verkeersleiding grijpt in als een voertuig met pech op de vluchtstrook stil komt te staan. Het verkeer wordt dan direct door middel van verdrijfpijlen naar de reguliere rijstrook geleid. De spitsstrook blijft gesloten als de camera’s bij zware sneeuw of mist niet optimaal kunnen worden gebruikt.