Bouwen met Maximale Doorstroming
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Nederland moet door. Dus steken we veel energie in het onderhoud van onze wegen. Een beetje tegenstrijdig is dat wel, want tijdens dat onderhoud staat de de weggebruiker regelmatig wat langer in de file. Het is een beetje zoals in het bekende spreekwoord: Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Maar laten we die pijn dan wel zo veel mogelijk verzachten. Bouwen met Maximale Doorstroming. Zo moet het. En volgens mij zijn we al een behoorlijk eind op weg.
Mijn voorganger heeft met de Tweede Kamer afgesproken in te grijpen als meer dan tien procent van de files wordt veroorzaakt door onderhoudswerkzaamheden. Dat is tot nu toe niet nodig gebleken. Want de files door onderhoudswerkzaamheden zijn niet toegenomen, maar juist afgenomen. Vorig jaar ging het om slechts vier procent, tegen vijf procent een jaar eerder. Toch kan het altijd beter en daarom ben ik blij dat ik vandaag officieel uw manifest in ontvangst mag nemen. Ik zal het aandachtig lezen en u kunt erop rekenen dat ik uw aanbevelingen zeer serieus neem. Ik heb er al even in mogen bladeren. U stelt dat zowel de weggebruiker als de bereikbaarheid centraal moeten staan. Daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij past uw invalshoek prima bij de koers die Rijkswaterstaat sinds twee jaar volgt.
Ik hoop dat we het voor elkaar krijgen dat er in de toekomst nog minder overlast van werkzaamheden is. Dat zal een hele kluif worden, want er wordt flink aan de weg getimmerd en er staan ook nog heel wat projecten op stapel. We zullen goed moeten blijven communiceren met de weggebruiker. En wat ook heel belangrijk is, is dat we zo optimaal mogelijk samenwerken met alle partijen die bij het onderhoud betrokken zijn. Werk aan de weg is al lang geen eenvoudig klusje meer dat je even uitbesteedt aan de eerste de beste aannemer. Het is nu een samenspel, waarin alles tot in detail moet zijn afgestemd. Eén valse noot leidt al snel tot gigantische file. En dat willen we nu juist net voorkomen. Want nog afgezien van de hinder en irritatie die files met zich meebrengen voor de weggebruiker, hebben we gewoon te maken met een gigantische schadepost voor het bedrijfsleven.
Ik ben dus blij met de uw aanbevelingen om het belang van de weggebruiker in de aanbestedingen mee te nemen. Mijn gevoel zegt dat er vooral veel winst te behalen valt bij de kortdurende, intensieve werkzaamheden op filegevoelige trajecten en in het onderling afstemmen van wegwerkzaamheden door Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten
Dames en heren,
Dankzij de diversiteit van de aanbevelingen in uw manifest kunnen we voorlopig eigenlijk geen aspect meer over het hoofd zien. Ik ben niet iemand die beloftes doet die hij niet waar kan maken, dus ik ga niet op voorhand zeggen dat ik alle aanbevelingen overneem. Maar daar blijven we uiteraard over in gesprek.
Tot besluit wil ik u nog meegeven dat ik graag gebruik maak van het aanbod van de denktank om samen met Rijkswaterstaat als een soort klankbordgroep op te treden. Alle hulp is welkom. Want zoals ik al zei: Nederland moet door!
Dank u wel.