Eurlings wil meer realisme bij planning HSL
Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil de HSL-Zuid stapsgewijs in gebruik nemen, de dienstregeling geleidelijk uitbreiden en dan de treinen met steeds hogere snelheden laten rijden. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Hij wil veiligheid en realisme hierbij voorop plaatsen.
De bewindsman wil rondom de HSL-Zuid geen verwachtingen meer wekken die niet waar kunnen worden gemaakt. Hij schrijft de Tweede Kamer dat voortaan wordt gesproken over streefdata ten aanzien van de start van het vervoer over de spoorlijn met 160 km/u (december 2007) en 300 km/u (oktober 2008). ,,De realiteit is dat de huidige inzichten van alle betrokken partijen wijzen op een aanzienlijke overschrijdingskans van de beide streefdata met tenminste enkele maanden. Ik werk met alle betrokken partijen constructief samen om dit planningsrisico terug te dringen en beide genoemde streefdata zo goed mogelijk te handhaven, maar garanties kan ik niet geven. Om deze reden heb ik het volgende besloten. Er zal gedurende de beginperiode van het vervoer met 160 km/u alleen van het noordelijke tracé (Amsterdam- Rotterdam) gebruik gemaakt gaan worden. Voor het zuidelijke deel van het tracé (Rotterdam-grens) geef ik absolute voorrang aan het onbelemmerd bouwen en testen van het veiligheidssysteem om daarmee verdere vertragingen te voorkomen.
Eind september zal ik meer inzicht hebben in de condities en de financiële aspecten van de concessie voor het tijdelijke vervoer door HSA over het noordelijk deel van de HSL-Zuid met 160 km/u. Ook hoop ik dan nog meer zicht te hebben op de realiteit van de streefdata wanneer ik meer resultaten heb van het testprogramma. Tevens heb ik dan meer zicht op de haalbaarheid van de Aanvangsdatum Vervoer.
Op basis van deze informatie zal ik in september een definitieve go/nogo-beslissing nemen over de voorgenomen start van het vervoer met 160 km/u in december 2007. Ik zal uw Kamer daarover zo spoedig mogelijk informeren. Ook kan ik uw Kamer dan met meer zekerheid berichten over de haalbaarheid van de streefdatum van 1 oktober 2008.”