Onderzoeksrapport naar het voorbij rijden van een stoptonend sein door een reizigerstrein te Weesp op 20 september 2006

Onoplettendheid van de machinist was in september 2006 de oorzaak van een stoptonend sein passage bij de brug over de Vecht bij Weesp. Dat is de voornaamste conclusie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in dit onderzoek naar het voorval te Weesp. In het spoor voorbij het sein wordt gewerkt, waarbij drie baanwerkers betrokken waren. Er zijn geen slachtoffers gevallen. De machinist had een eerder geel sein niet correct waargenomen. Een geel sein betekent dat het volgende sein op rood staat. Daarbij geldt doorgaans een maximumsnelheid van 40 kilometer zodat de trein op ieder moment kan stoppen. De machinist dacht echter dat er "geel 8" stond, ten teken dat hij mocht doorrijden met een snelheid van 80 kilometer. Hierna werd hij afgeleid omdat er een bericht op zijn mobiele telefoon binnenkwam. Op het moment dat hij het rode sein opmerkte had de trein te veel snelheid om nog voor het rode sein te stoppen. Uiteindelijk kwam de trein na het rode sein tot stilstand op ruime afstand van de baanwerkers. Het spoor na het rode sein was buiten dienst gesteld om de drie baanwerkers de gelegenheid te geven het spoor te inspecteren. De machinist is naar aanleiding van het incident geschorst.