Experimenteerartikel dynamische maximumsnelheden
Een voorstel voor een experimenteerartikel in de Wegenverkeerswet 1994 is voor advies aan het Overlegorgaan Personenvervoer voorgelegd. Dit artikel geeft de mogelijkheid proeven met dynamische snelheden uit te voeren. Het OPV betrekt in haar advies het oordeel van maatschappelijke organisaties. De maatschappelijke organisaties die een reactie hebben ingebracht, zijn positief over het voornemen te komen tot een dynamisering van snelheden en hiervoor met praktijkexperimenten ervaring op te doen en inzicht in de effecten te verwerven. Dynamisering van snelheden geeft de mogelijkheid de in principe starre infrastructuur beter aan te laten sluiten bij veranderende verkeersomstandigheden en beelden en capaciteitsbeslag van de weg. Wel hebben de organisaties enkele overwegingen, aanvullingen en kanttekeningen: - Pleidooi voor bijzonder aandacht voor de communicatie met weggebruikers en daarmee voor het draagvlak onder weggebruikers. - Pleidooi voor toepassing van dynamische snelheden ook op het onderliggend wegennet. - Aandacht in de proeven voor gerelateerde ontwikkelingen. - Een adequaat aantal proeven, op verschillende locaties met diverse omstandigheden en met verschillende doelen. In het OPV wordt verschillend gedacht over de rol en mate van autonomie van de wegbeheerder in relatie tot de uitvoering van dynamische snelheden. Vanuit het OPV wordt gevraagd in de experimenteerfase ook onderzoek te doen naar ongevallenpatronen en de mogelijkheden van een adequaat handhavingsregime waaronder trajectcontrole.