Antwoorden op kamervragen van Heerts en Van der Veen over de overschrijding van het budgettair kader zorg met 523 miljoen euro
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2759976
18 april 2007
Antwoorden van minister Klink op vragen van de Kamerleden Heerts en Van der Veen (beiden PvdA) over de overschrijding van het budgettair kader zorg met 523 miljoen euro (2060710520).
Vraag 1
Kunt u aangeven wat de oorzaak is van de overschrijding van het Budgettair Kader Zorg met 523 miljoen euro, bijna twee keer hoger dan de overschrijding van vorig jaar? 1)
Antwoord 1
Medio 2006, ten tijde van het opstellen van de begroting 2007, werd de overschrijding bij de ziekenhuizen op basis van de voorlopige realisatiecijfers 2005 en de doorwerking daarvan geraamd op euro 291 miljoen in 2007. Begin 2007 werd de overschrijding 2007 op basis van de realisatiecijfers 2005 en de doorwerking daarvan geraamd op euro 523 miljoen, dus euro 232 miljoen hoger.
De oorzaak hiervan ligt in een hogere productie 2005 en de daarmee samenhangende kosten. Ziekenhuizen en verzekeraars zijn overeengekomen dat de geconstateerde hogere productie mag worden verwerkt in het budget van de ziekenhuizen en hebben deze budgetmutatie ter verwerking bij de NZa neergelegd. Deze aanlevering komt nu in de NZa rapportage naar voren. De doorwerking van de bijstellingen op 2005 leidt tot de hogere geraamde overschrijding in 2007.
Vraag 2
Klopt het door uw ambtsvoorganger geschetste beeld dat de extra productie van de ziekenhuizen in 2006 een effect van 145 miljoen euro heeft op de begroting voor 2007? Klopt dit beeld?
Antwoord 2
Ja. Op basis van de in 2006 bekende gegevens bedroeg het voorlopig totaal van de begrotingsoverschrijding 2007 nog euro 291 miljoen. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en VWS hebben afgesproken dat als gevolg van een uitspraak van de voorzieningenrechter de ziekenhuizen vanaf 2007 de helft van deze overschrijding voor hun rekening nemen. De resterende overschrijding heeft derhalve een effect van euro 145 miljoen vanaf 2007 op de begroting.
Zoals onder punt 1 gemeld, is er op basis van de NZa rapportage van januari jongstleden een additionele problematiek van euro 232 miljoen vanaf 2007 ontstaan.
Vraag 3
Welke budgettaire gevolgen heeft deze extra overschrijding voor 2008 en 2009?
Antwoord 3
De overschrijding in 2007 heeft naar verwachting een structurele doorwerking in 2008 en 2009.
Vraag 4
Welke concrete gevolgen heeft deze extra overschrijding voor de ziekenhuizen in 2008 en 2009?
Antwoord 4
In het coalitieakkoord van 7 februari 2007 is een beleidsmatig en financieel kader gegeven waarbinnen zal worden bezien welke maatregelen vanaf 2008 in samenhang genomen dienen te worden. Een en ander is zoals gebruikelijk, onderdeel van de begrotingsvoorbereiding van het Kabinet.
Vraag 5
Wat is volgens u de oorzaak van het feit dat de Nederlandse Zorgautoriteit een groei van 3.75% over de afgelopen twee jaar aangeeft, terwijl het Centraal Planbureau (CPB) uitgaat van een groei van 2.5%? Van welke groei gaat u uit voor de komende jaren?
Antwoord 5
Het CPB baseert zijn raming voor de curatieve zorg op internationaal vergelijkend onderzoek naar de groei van de zorguitgaven in OECD-landen in de periode 1972-2003. Dit betekent dat de recente sterke stijging van het zorgvolume minder hard doorwerkt in de groeicijfers die het CPB berekent. Voor de vaststelling van het voor de ziekenhuizen beschikbare groeipercentage voor de komende jaren zal onder meer gebruik gemaakt worden van een geactualiseerde middellangetermijnverkenning van het CPB.
Vraag 6
Wat betekent de te lage raming van de afgelopen jaren voor de startpositie van het kabinet?
Antwoord 6
Naar mijn mening is er in de afgelopen periode niet per se sprake geweest van een te lage raming. In het prestatiecontract dat in 2004 is opgesteld met de NVZ en de verzekeraars is aangegeven welke financiële kaders beschikbaar waren voor de jaren 2005 tot en met 2007 en welke uitgangspunten gehanteerd konden worden om binnen deze kaders te blijven. Dit prestatiecontract is door de NVZ, ZN en mijn ambtsvoorganger ondertekend. Daaruit leid ik af dat alle partijen op dat moment dachten dat er mogelijkheden waren om binnen de raming te blijven en er dus een adequate raming was. Pas in een later stadium is geconstateerd dat de raming door de realisatie is overtroffen. Deze overschrijding heeft op zichzelf niet noodzakelijk gevolgen voor de (budgettaire) startpositie van het kabinet. Wanneer besloten zou worden om geen maatregelen te nemen, heeft de overschrijding inderdaad invloed op de (budgettaire) startpositie van het kabinet.
1) Zorgvisie, 21 maart 2007