Horeca en Toerismepoort
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het Paasweekend was ook dit jaar weer de aftrap van het toeristische seizoen. En hoe! De Keukenhof, het strand, de dierentuinen, ze trokken allemaal massa’s bezoekers. Maar liefst 900.000 buitenlandse toeristen bezochten ons land, en 400.000 Nederlanders gingen weg in eigen land. Maar hoe meer mensen tegelijk op pad gaan, hoe groter de kans op files. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Heel goed dus dat we vandaag met onze intentieverklaring volmondig ‘ja’ tegen elkaar zeggen. Ja, wij gaan samen werken aan een betere bereikbaarheid.
Als ik het over ‘wij’ heb, dan heb ik het over Koninklijk Horeca Nederland, de vereniging van Recreatieondernemers Nederland, oftewel de RECRON, de Club van Elf, een aantal grote attractieparken en dierentuinen, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. En laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend waardeer dat de sector zélf met dit initiatief voor samenwerking is gekomen. Mensen kijken soms wat al te gemakkelijk naar de overheid om problemen op te lossen, maar hier doen we het sámen. Ik denk dat je op deze manier hele goede resultaten krijgt, omdat het niet van boven af opgelegd wordt.
Soms zie je dat intentieverklaringen, ondanks de beste bedoelingen, verzanden. Ik vind het dan ook heel goed dat wij direct iets heel concreets gaan doen. Straks onthul ik het eerste verkeersinformatiescherm onder onze gezamenlijke vlag. Als proef hebben we dit soort schermen geplaatst bij tien publiekstrekkers, met de actuele files erop. Het gaat om zowel grotere als kleinere attracties, zowel conferentiecentra en hotels als attractieparken en zowel Randstad als regio. Ze staan onder andere bij het Okura in Amsterdam, in Madurodam en bij Chateau St. Gerlach in Valkenburg… Dat laatste is toeval. Ik heb niets met de selectie te maken gehad. Maar ik snap ik natuurlijk als geen ander dat iedereen van Valkenburg gecharmeerd is.
Waar het volgens mij op neer komt, is dat actuele verkeersinformatie mensen een keuze biedt. De keuze om nú te vertrekken en in de file te staan. De keuze om een andere route te nemen, of om op een later tijdstip te vertrekken. De ondernemingen kunnen hier op inspelen door bijvoorbeeld op het einde van de dag een speciaal spitsmenu aan te bieden, de openingstijden te verruimen of een ander aantrekkelijk arrangement aan te bieden. Een afname van enkele procenten verkeer in de spits, leidt al tot een vermindering van files. Dus als je mensen op deze manier weet te verleiden om buiten de spits te vertrekken, ben je slim bezig.
Een tweede pilot die van start gaat, is een samenwerking van VenW met Diergaarde Blijdorp en Nexus, het samenwerkingsverband voor bereikbaarheid in de regio Rotterdam. Deze zomer gaan we kijken of we toeristen uit de auto kunnen houden als ze naar Blijdorp komen, en of ze buiten de piekuren willen aankomen en vertrekken. Als het werkt – en waarom zou dat niet zo zijn? –gaan we op andere plekken hetzelfde doen. Het overleg daarover loopt al.
Dames en heren,
Ik zet zo graag mijn handtekening onder deze intentieverklaring. Ten eerste omdat het een prachtig voorbeeld is van het motto van ons kabinet, samen werken, samen leven. De overheid en het bedrijfsleven zijn sámen verantwoordelijk voor een bereikbaar Nederland. Een netwerkbijeenkomst als vandaag, past ook prima bij de 100-dagen insteek van het kabinet, om eens goed met de samenleving in gesprek te komen.
Ten tweede: de horeca- en toerismesector is ontzéttend belangrijk voor Nederland: sociaal, cultureel en economisch gezien. Van de mensen die in een auto zitten, heeft 35% een sociaal-recreatief motief, zoals dat heet. Een flink deel daarvan gaat naar of komt van een horecagelegenheid of een toeristische trekpleister. Dat zijn dus héél veel kilometers op jaarbasis. De sector heeft een jaaromzet van 40 miljard euro en staat garant voor maar liefst vijf procent van de werkgelegenheid in ons land! Je kunt je als land dus niet veroorloven dat je attracties slecht bereikbaar zijn.
Ten derde gelooft VenW in slim mobiliteitsmanagement, het verleiden tot ander gedrag. Dat is één van de pijlers van ons programma Filevermindering. De pilots die ik noemde, vallen ook onder de paraplu van dat programma. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om u uit te dagen mee te dingen naar de VanAnaarBeterprijs. Die ga ik in november op een congres van het programma Filevermindering uitreiken, het beste particuliere initiatief op het gebied van mobiliteit wordt dan beloond. En in de sector horeca en toerisme leven genoeg goede ideeën; dat weet ik nu.
Dames en heren, de kern van mijn verhaal is dat iedereen beter wordt van dit convenant: bezoekers hebben minder last van de files, de sector krijgt een kans op meer omzet en wegbeheerders en omwonenden hebben minder te kampen met piekbelasting. Ik ben blij dat de vier betrokken partijen zich hier vandaag uitspreken voor een betere bereikbaarheid. Zo leveren we een bijdrage aan een duurzaam verkeers- en vervoersbeleid. En in de intentieverklaring spreken we expliciet af om alert te blijven, te kijken of er nieuwe onderwerpen op de agenda moeten komen. Om daarna, daar waar het kan, concrete maatregelen te nemen. Volgens mij maken we daar vandaag een mooi begin mee!
Dank u wel.