Aandeel Tweede Kamer in taakstellingen n.a.v. Regeerakkoord 2007
Uw brief van 14 maart over de mogelijke gevolgen van het Regeerakkoord heb ik in goede orde ontvangen.
Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor de constructieve houding van de Tweede Kamer die spreekt uit uw brief. Het heeft mijn voorkeur om over de taakstellingen met elkaar in gesprek te gaan en ik hoop dat u bereid bent tot een gesprek à deux.
U geeft in uw brief aan nog niet bekend te zijn met de precieze uitwerking van de bezuinigingsmaatregelen vanuit het regeerakkoord. Ik zet conform de geldende beheersafspraken hierna de taakstellingen en het aandeel van de Tweede Kamer daarin uiteen.
In de Ministerraad is de zogenaamde Startbrief vastgesteld. Deze Startbrief gaat onder meer in op de verwerking van ombuigingen overeengekomen in het Coalitieakkoord 2007.
Concreet zijn in het Regeerakkoord drie taakstellingen overeengekomen:
- De taakstelling op het apparaat van de Rijksdienst (inclusief zbo’s).
- De subsidietaakstelling.
- De taakstelling op rijkshuisvestingsprojecten.
Voor de Tweede Kamer hebben de eerste twee taakstellingen financiële gevolgen.
Ad 1) De totale taakstelling op het apparaat van de Rijksdienst bedraagt structureel euro 753 mln. Deze taakstelling is opgebouwd uit een generieke taakstelling van 5% en daarnaast aanvullende taakstellingen.
Voor de aanvullende taakstellingen is onderscheid gemaakt in taakstellingen van 20% (gemiddeld) voor staf/ondersteuning, 15% voor kennis/beleid/advies, 15% voor toezicht en 5% voor uitvoering.
Gelet op de taak en functie van de Tweede Kamer is de Tweede Kamer voor de aanvullende taakstelling ingedeeld in de categorie kennis, beleid en advies.
Het aandeel van de Tweede Kamer in de taakstellingen bedraagt in totaal
euro 8,225 mln structureel. Dit bedrag is opgebouwd uit euro 1,364 mln voor de generieke efficiencytaakstelling van 5% en euro 6,681 mln voor de aanvullende taakstelling van 15% voor beleid, kennis en advies.
In de navolgende tabel staan de bedragen per taakstelling weergegeven (bedragen x euro 1.000) inclusief de opbouw van de reeksen over de komende jaren.
Tweede Kamer |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
Efficiencytaakstelling 5% |
-171 |
-341 |
-682 |
-1.364 |
-1.364 |
|
Beleid/kennis/advies 15% |
-857 |
-1.716 |
-3.430 |
-6.861 |
-6.861 |
|
Totaal |
-1.028 |
-2.057 |
-4.112 |
-8.225 |
-8.225 |
Ad 2) De subsidietaakstelling bedraagt in totaal euro 250 mln structureel. Na het verwerken van uitzonderingen (bijvoorbeeld subsidies aan zbo’s en specifieke inkomensoverdrachten) resteerde een grondslag van afgerond euro 3,9 miljard. Op deze grondslag is om de totale taakstelling van euro 250 mln te kunnen realiseren een taakstelling van 6% opgelegd.
Voor de Tweede Kamer betekent dit dat voor de subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Parlementaire met een grondslag van euro 170.000 een taakstelling van euro 11.000 structureel gemoeid is.
Tweede Kamer (x euro 1.000) |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|
Subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire |
-3 |
-5 |
-11 |
-11 |
-11 |
Ik refereerde in het begin van de brief al aan de beheersafspraken. In deze afspraken is een duidelijke procedure vastgelegd voor verwerken van taakstellingen op de begroting van de Colleges. Met deze brief is formeel de eerste stap in deze procedure gezet. Zoals ik in het begin van de brief aangaf gaat mijn voorkeur uit naar een persoonlijk gesprek. Ik zal hiervoor het initiatief nemen.
DE MINISTER VOOR BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Mevrouw dr. G. ter Horst