Luisteren in de buik van een Boeing

Met een bezoek aan de Noordvleugel Randstad is minster Van der Hoeven maandag 2 april 2007 een serie van werkbezoeken aan ondernemend Nederland begonnen. Doel van de werkbezoeken: luisteren.

Op de Mediawharf – op het oude terrein van scheepswerf NDSM in Amsterdam – spreekt de minister met ondernemers uit de creatieve industrie. De muren in de ruimte zijn rood en zwart en overal staan spelcomputers. De creatieven kennen elkaar alleen van gezicht, blijkt na een korte voorstelronde. Van der Hoeven: “Eigenlijk ben ik dus de verbindende schakel.”

De minister heeft een lijst met vragen bij zich. Ze wil weten wat ondernemers van de overheid verwachten. En het gesprek gaat over Amsterdam als vestigingsplaats voor creatieve ondernemers. “Wij zaten eerst in Bussum. Maar het grootste gedeelte van ons personeel woont in Amsterdam. Hier is de infrastructuur, glasvezel. Dat is heel belangrijk voor ons,” vertelt Dan Ligtvoet, directeur van MTV Networks.

Sellaband

Ligtvoet is directeur van een multinational. Maar er zitten ook startende ondernemers aan tafel. Zoals Pim Betist van de website Sellaband. De site maakt het muzikanten mogelijk om investeerders te vinden voor muziek. Hij vertelt over wat hij meemaakte toen hij met zijn onderneming begon. “Ik kwam bij de Kamer van Koophandel en daar keken ze me heel raar aan. Eigenlijk paste wat ik wilde helemaal niet in hun hokjes. Ze hadden eigenlijk geen advies voor me.” Betist vond het wiel uiteindelijk zelf uit.

Van der Hoeven luistert aandachtig en maakt aantekeningen. Als Betist zegt dat hij financiers zoekt maar daarvoor bij gewone banken niet terecht kan, ziet Van der Hoeven een match . Ondernemer Walter Amerika – die tegenover Betist zit – is bezig met een bank voor creatievelingen. “Ik weet heel goed hoe het gaat. Als je als creatief met een plan bij de bank komt, kijken ze je glazig aan. Het is iets wat ze niet kennen.” Amerika wil daar met zijn bank iets aan doen.

Presentatoren

Na een uur luisteren en discussiëren, gaat het gezelschap richting hoofdkantoor van MTV. In de grote hal van de muziekzender krijgt Van der Hoeven uitleg over de geschiedenis van het gebouw en de filosofie van de muziekzender. Terwijl directeur Ligtvoet van MTV vertelt, lopen cameramensen en presentatoren in en uit in het gebouw.

Op de bovenverdieping van het gebouw spreekt de minister kort met de programmaredactie. “Alle clips die we uitzenden voldoen aan de Kijkwijzer,” verzekert een medewerker de minister.

Boeing 747

Het tweede gedeelte van het programma vindt plaats op luchthaven Schiphol. Daar wordt gesproken over bedrijventerreinen en e-freight, het afhandelen van vervoerspapierwerk via internet. Ook wordt een Boeiing 747 van KLM Cargo bekeken.

De minister luistert geboeid naar het verhaal van hoofd vrachtafhandeling Bert Jansen. Het gaat over de vloot van KLM. Sommige maatschappijen gebruiken vliegtuigen zowel voor personen- als voor vrachtvervoer. “Ze kunnen de kist simpelweg ombouwen,” vertelt Jansen. KLM/Air France doet dat niet. “Wij hebben vier vrachtvliegtuigen.”

Het vliegtuig – in KLM-blauw met grote witte letters Cargo op de zijkant - kan 117 ton vracht verstouwen, vertelt Jansen in de buik van de enorme Boeing. De minister luistert en wil graag weten wat ‘Den Haag’ kan doen voor de KLM. Het antwoord van Jansen is helder: meer ruimte om te groeien voor Schiphol en de KLM.


Samenwerkenaannederland.nl

Op de website Samenwerkenaannederland.nl kan iedereen ideeën aandragen voor een innoverend en ondernemend Nederland. Vanaf 10 april 2007 kan gediscussieerd worden over de onderwerpen 'Starten en doorgroeien van ondernemingen' en 'Een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt'.

Op dit moment kunt u deelnemen aan of ideeën aandragen voor de algemene discussie.