Luchthavensystemen
Onderzoekt wat een luchthavensysteem inhoudt, wat de consequenties daarvan zijn en of het voor Nederland zinvol is om een luchthavensysteem aan te wijzen. Definiëert van het begrip luchthavensysteem en brengt een typologie aan in luchthavensystemen. Introduceert het begrip multi-airport system (MAs) als een luchthavensysteem. Beschrijft hoe een multi-airport system met behulp van EU Verordening 2408/92 formeel gestuurd kan worden en welke obstakels mogelijk genomen moeten worden bij het instellen van dit formeel gestuurd multi-airport system.
Geeft een overzicht van de lessen die uit ervaringen met multi-airport systems in het buitenland getrokken kunnen worden op basis van de analyse van een aantal Europese en niet-Europese cases. Formuleert de voor- en nadelen van een MAS.
Analyseert de capacitaire speelruimte op de Nederlandse luchthavens. Gaat na wat de mogelijkheden zijn voor een multi-airport system in Nederland op basis van deze capacitaire speelruimte. Identificeert de mogelijk ‘uitplaatsbare’
verkeerssegmenten op Schiphol. Zet de instrumenten die de Nederlandse overheid en andere betrokken partijen zouden kunnen inzetten bij het instellen en sturen/beïnvloeden van een multiairport system in Nederland op een rij.
Geeft een samenvattend overzicht van de netto effecten van de verschillende mogelijkheden voor een multi-airport system in Nederland middels een netto-effecten matrix. Doet aanbevelingen met betrekking tot de mogelijkheden voor en wenselijkheid van een multi-airport system in Nederland.