Spreekpunten tijdens het Congres Platform Agrologistiek 'Goed Onderweg'
Spreekpunten voor de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, mw. G. Verburg, tijdens het Congres Platform Agrologistiek 'Goed Onderweg', Den Haag, 29 maart 2007
- Dank voor dit rapport. Het levert een schat aan informatie over de dertien agrologistieke pilotprojecten op. Niet alleen over de technische kant van de zaak maar ook en vooral over de organisatorische.
- Maar wat mij als relatieve nieuwkomer in de sector vooral opvalt is de voorhoedepositie die we hebben als het gaat om de combinatie agribusiness en logistiek. Door die positie leveren we niet alleen een bijdrage aan de economische ontwikkeling, maar ook aan de verwezenlijking van de maatschappelijke agenda. En vooral dat laatste zetten we, naar mijn mening, veel te weinig in de etalage.
- Over het belang van de sector voor de Nederlandse economie hoef ik u niets te vertellen. Waarschijnlijk kent u de cijfers beter dan ik. Maar als al die prachtige producten niet op tijd bij de klant zijn, dan kan die prominente positie onder druk komen te staan. Logistiek is dus een essentieel deel van de keten.
- Maar denken over slimme agrologistiek helpt ons ook bij de oplossing van bredere maatschappelijke problemen. Dierenwelzijn, door minder te slepen met dieren. Duurzaamheid, bijvoorbeeld, door clustering van activiteiten. Landschappelijk schoon, door het tegengaan van versnippering van activiteiten. Mobiliteit, door minder voertuigkilometers.
- En ook de ondernemer heeft baat bij een goede logistiek: minder transportkosten, minder energiegebruik en meer efficiëntie.
- Een uitgekiende agrologistiek leidt dus tot wat ik nu maar even noem: een win-win-win situatie in het kwadraat!
- Ik zei al: dat laten we veel te weinig zien. Dat is iets waar we samen aan moeten werken: u als ondernemers door (nog) meer aan de weg te timmeren, en wij als LNV.
- Ik wil hier ook het belang van een soepele logistiek voor de Greenports memoreren. Die zijn tenslotte direct gekoppeld aan onze twee mainports. Je kunt dan aan meer asfalt denken, maar ik ben er een voorstander van om nieuwe logistieke concepten zonder asfalt te ontwikkelen om de bereikbaarheid van Greenports en mainports in de toekomst te verzekeren.
- Dat moet kunnen. Het is de olie-industrie tenslotte ook gelukt om een groot deel van hun producten niet over de weg, maar op een andere wijze te transporteren. Ik zeg u toe dat LNV via het Platform Agrologistiek over zulke nieuwe concepten met u mee zal denken.
- De agrologistiek zit dus in de voorhoede, niet alleen in economisch, maar ook in maatschappelijk opzicht. We zijn dus op de goede weg, maar nu gaat het erom de uitgangspunten van de Visie Agrologistiek breder toe te passen. 'Massa genereren' heet dat. Dus niet alleen de kopgroep bereiken, maar ook en vooral het hele peloton meekrijgen in de richting van een duurzame samenleving.
- LNV levert daarbij, om even in de wielerterminologie te blijven, het knechtenwerk. We maken dingen mogelijk voor de koplopers, voor de renners. Bijvoorbeeld door pilots te ondersteunen, zoals het zuivelpark in Hoogeveen, waar de hele kaasproductie geconcentreerd is op één terrein. Daar in Drenthe stapelen de voordelen voor milieu, landschap, waterhuishouding en energiegebruik zich op.
- Een ander onderwerp waar we de helpende hand kunnen toesteken is dat van de verankering van de agrologistiek in onderwijs en onderzoek. Het is van groot belang dat de ervaringen opgedaan binnen de pilotprojecten worden vastgelegd in onderwijsmodules binnen het Hoger Beroeps Onderwijs en Wageningen UR. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Nogmaals, u kunt een beroep op ons doen. We kennen tenslotte de weg in het Groene Onderwijs.
- Bij al dit moois staan drie dingen voorop: samenwerken, samenwerken en samenwerken. Het is echt essentieel dat alle betrokken partijen – bedrijfsleven, overheden, de politiek en de wetenschap – hecht samenwerken om het doel te bereiken: een slimme, maar vooral duurzame agrologistiek.
- Tot slot, dames en heren. Wat heeft LNV u zoal te bieden? Ik heb het al gehad over het onderwijs. We zullen ervoor zorgen dat de communicatiekanalen naar onze collega-departementen – bijvoorbeeld Verkeer en Waterstaat en VROM – wagenwijd open blijven staan om de synergie te bevorderen. We blijven projecten ondersteunen, waarbij initiatieven die nu eens buiten de gebaande paden treden meer dan welkom zijn. Bijvoorbeeld een project dat drastisch snijdt in diertransport.
- En dan is er de internationale dimensie. Ik overdrijf denk ik niet dat het internationale netwerk van LNV ongekend is. Ik zie hier op dit congres bijvoorbeeld de Belgische en Duitse Landbouwraden rondlopen. En ook onze eigen Landbouwraden in het buitenland dragen de agrologistiek een warm hart toe. Zo breng je ideeën ook over de grenzen.
- Om nog één keer in wielertermen te spreken: deze col moeten we samen beklimmen. Samen met u zal ik er voor zorgen dat we het hele veld over de finish krijgen. Want daarachter ligt de duurzame wereld die nodig is voor het leven van de na ons komende generaties.
- Dank voor uw aandacht.