Antwoorden op kamervragen over de “Politiewijzer"

Vragen van het lid Ouwehand (PvdD) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de “Politiewijzer”. (Ingezonden 20 februari 2007)

1 Vraag
Kent u de uitgave “Politiewijzer” die wordt uitgegeven en verspreid door Sypro Media te Zutphen?

Antwoord

Ja.

2 Vraag
Kent u de acquisitiebrieven voor deze gids die landelijk verspreid worden onder het briefhoofd van de regionale politiekorpsen, ondertekend door de korpschefs?

Antwoord
Ja.

3 Vraag
Acht u de inhoud van de Politiewijzer van maatschappelijk belang? Zo neen, waarom wordt de uitgave dan aanbevolen door korpschefs van de politie? Zo ja, waarom wordt deze Politiewijzer dan uitgegeven en verspreid door commerciële adverteerders?

4 Vraag
Welk belang heeft de politieorganisatie om de acquisitie voor een commerciële uitgeverij te verzorgen dan wel te ondersteunen?

5 Vraag
Acht u het juist dat korpschefs dienstbaar zijn aan winst van derden? Welk gekwantificeerd financieel belang hebben de regiokorpsen bij het aanbevelen en verspreiden van de Politiewijzer?

Antwoorden vragen 3, 4 en 5
De Politiewijzer wordt al ruim vijftien jaar uitgebracht ten behoeve van de regionale politiekorpsen. Doelgroep van de gids zijn burgers en bedrijfsleven. In de gids komen alle facetten van het politiewerk aan bod. Tevens informeert de politie de burgers en het lokale bedrijfsleven over algemene veiligheidszaken. Daarnaast geeft deze gids een compleet overzicht van alle belangrijke telefoonnummers van de politie en hulpverleningsdiensten.

Met de uitgifte van de Politiewijzer brengen de regionale politiekorpsen op een goedkope manier informatie over de dienstverlening van de politie. Vanuit de verschillende korpsen heb ik begrepen dat het een succesvol initiatief is, dat de burgerparticipatie en de communicatie tussen het bedrijfsleven en de politie bevordert. Tevens wordt dit initiatief door het lokale bedrijfsleven hoog gewaardeerd. Gezien de jarenlange positieve ervaringen hiermee, juich ik dergelijke lokale samenwerkingsverbanden tussen de politie, burgers en het lokale bedrijfsleven alleen maar toe.

Het belang van de korpsen is kostenbesparing. Doordat het lokale bedrijfsleven in deze gids adverteert kost het de korpsen uiteindelijk niets om de gids uit te laten brengen.

6 Vraag
Welke oplage heeft de Politiewijzer in Nederland? Welk commercieel belang is daarmee gemoeid?

Antwoord
In totaal ongeveer 4.000.000. Per regio gaat het om oplagen van 100.00 tot 500.000. Van Sypro Media heb ik begrepen dat er een minimale winst van ongeveer 5% op wordt gemaakt.

7 Vraag
Hoe verhoudt de acquisitie voor de Politiewijzer zich tot acquisitiefraude terwijl de politie niet of nauwelijks in staat is prioriteit te geven aan de opsporing en vervolging daarvan?

Antwoord
Niet. Er is hier geen sprake van misleiding of acquisitiefraude. Noch van de zijde van de regionale politiekorpsen noch van de zijde van Sypro Media.