Overgangseffecten variabilisatie bpm, mrb en Eurovignet
De MRB en het Eurovignet kunnen zonder problemen ineens worden omgezet. Budgetneutrale omzetting van de BPM levert twee problemen op: - 'Dubbel betalen' van de BPM voor het bestaande autopark; één keer ooit bij aanschaf nieuw en nu weer door een BPM-component in de kilometerprijs; - Waardedaling ('verdamping' rest-BPM) bij het bestaande autopark door afschaffing BPM op nieuwe auto's (in totaal 14,8 mld Euro in 2012 bij afschaffing 100% BPM). Er wordt door kilometerbeprijzing geen 'extra geld' gegenereerd voor compensatie van (één van deze twee) negatieve effecten. De negatieve effecten kunnen wel worden beperkt/verzacht door: - Minder dan 100% van de BPM om te zetten; - De omzetting uit te smeren in de tijd. 12,5% Afbouw per jaar lijkt het hoogst haalbare tempo; - Voorafgaand aan invoering kilometerbeprijzing alvast stukjes BPM om te zetten in MRB ('vluchtheuvel' variant); Er is nauwkeuriger inzicht nodig in de verschillende mogelijkheden van afbouw en/of omzetting van de belastingen en beter inzicht in de lastenverdeling.