Antwoorden op kamervragen over falend toegangsbeheer bij de Haagse ministeries
Vragen van de leden Van Haersma Buma en Haverkamp (beiden CDA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over falend toegangsbeheer bij de Haagse ministeries. (Ingezonden 10 januari 2007)
1 Vraag
Heeft u kennisgenomen van de tv-uitzending 1) over het falende toegangsbeheer bij de Haagse ministeries?
Antwoord
Ja.
2 Vraag
Wat is uw oordeel over het feit dat toegangspassen worden uitgereikt aan personen die daar geen recht op hebben en dat passen van werknemers die uit dienst zijn getreden, in veel gevallen niet worden ingenomen?
Antwoord
Die situatie is ongewenst.
3 Vraag
Bent u bereid het desbetreffende rapport 2) openbaar te maken?
Antwoord
Het rapport is een concept notitie dat onderdeel uitmaakt van een groter geheel van overwegingen binnen een werkgroep van het (interdepartementaal) Coördinerend Beraad Integrale Beveiliging (CBIB). Begin februari heeft het CBIB zijn integrale bevindingen en aanbevelingen in een rapport aangeboden aan het pSG Beraad, die vervolgens heeft ingestemd met de start van het programma. Op 8 maart aanstaande ligt in het pSG beraad nadere besluitvorming voor ten aanzien van het benodigd budget.
Voor wat betreft de vertrouwelijkheid van het rapport zij vermeld dat deze gerubriceerd is op het niveau Departementaal Vertrouwelijk, conform de daarvoor geldende bepalingen van het Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst – Bijzondere Informatie. Kennisname door niet-gerechtigden kan leiden tot nadelige gevolgen voor het belang van één of meerdere ministeries.
4 Vraag
Op welke wijze gaat u het toegangs- en pasbeheer bij de ministeries verbeteren?
Antwoord
De kern van het voorliggend issue bestaat eruit dat het beheer van de administraties bij de ministeries in een aantal gevallen (in meer of mindere mate) verbetering behoeft. De oplossing hiervan ligt in de sfeer van deugdelijk beheer en het handhaven van procedures. Daarbij is elk departement in beginsel zelfstandig verantwoordelijk voor de kwaliteit van de eigen bedrijfsvoering.
De ministeries zijn zich, mede door de inspanningen van het CBIB, al enige tijd bewust van dit issue en spannen zich reeds in om de benodigde verbeteringen te realiseren. Concrete voorbeelden hiervan bestaan uit het - na een relatief korte periode van inactiviteit - automatisch blokkeren van toegangspassen en het uitvoeren van controles op de foto’s op de passen.
5 Vraag
Wanneer wordt het nieuwe toegangsbeheerssysteem ingevoerd?
Antwoord
De eerste mijlpaal, eind 2007 te bereiken, bestaat onder meer uit uniformering van de departementale toegangssystemen, het vastleggen van gemeenschappelijke afspraken over de technische indeling van de toegangspassen en de inrichting van een gemeenschappelijke organisatie voor het functioneel en technisch beheer.
Hierbij dient te worden aangetekend dat het voorliggend issue niet automatisch wordt opgelost door de introductie van een nieuwe Rijkspas. Deze introductie biedt echter wel kansen om het beheer te vereenvoudigen, te verbeteren en beter te borgen.
In de administratieve procedures van ministeries zal voldoende geborgd moeten zijn dat mutaties tijdig en volledig in het systeem worden ingevoerd. Reducering van het risico op procedurele fouten is voorts mogelijk door koppelingen van gegevensbestanden tot stand te brengen, zodat bij beëindiging van een dienstverband de daarbij behorende rechten (fysieke toegang tot het pand, maar ook autorisaties voor toegang tot netwerk en applicaties) direct worden ingetrokken.
6 Vraag
Is de overgang naar een nieuw geïntegreerd passysteem voor de rijksoverheid een voldoende garantie voor het niet meer voorkomen van fouten zoals die nu worden geconstateerd?
Antwoord
Nee. Zie het antwoord bij vraag 5.
1) RTL-nieuws, 6 januari 2006
2) zie noot 1