Gezamenlijke aanpak herziening curriculum naar Tweede Kamer


10-02-2017
Onderwijsinhoud en -opbrengsten

De Onderwijscooeperatie, de sectorraden (PO-Raad en VO-raad), de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en Ouders & Onderwijs hebben gezamenlijk een voorstel gestuurd aan staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) om tot
een herziend curriculum (kerndoelen) te komen in het primair en voortgezet onderwijs.

De onderwijspartijen hebben de handen ineengeslagen en een aanpak opgesteld met een centrale rol voor leraren. De onderwijspartijen vragen de staatssecretaris om dit mogelijk te maken. De aanpak vormt het vervolg op de verdiepingsfase van Onderwijs2032. De staatssecretaris biedt het voorstel
aan de Tweede Kamer aan en volgende week gaat hij er met de Tweede Kamer over in gesprek.

Burgerschapsonderwijs

Bij de herziening kijken de partijen onder meer naar burgerschapsonderwijs. Een wet die voorschrijft aan welke thema's scholen tijdens burgerschapslessen aandacht moeten geven - zoals Dekker wil - is daarmee overbodig en bovendien onwenselijk. De PO-Raad en VO-raad vinden een wettelijke
verplichting geen recht doen aan de inzet van scholen en leraren. Discussie over burgerschapsonderwijs en hoe hier vorm aan kan worden gegeven, hoort thuis bij het gesprek over nieuwe kerndoelen.

Meer weten? Bekijk ook de bijbehorende infographic.



Laatst gewijzigd:
vrijdag 10 februari 2017
Bijlagen:
Infographic Gezamenlijke aanpak herziening curriculum
Pdf1.29 MB

Links bij dit nieuwsitem

* Download het voorstel van het onderwijsveld en de brief van Dekker via de website van de Tweede Kamer