Grote verschuivingen in de vakantiebestemmingen door actualiteiten


Utrecht, 20170130 -- De welbekende vakantiebestemmingen Turkije, Egypte en Tunesië, hebben hun populariteit verloren in 2016. Actualiteiten in het nieuws hebben vorig jaar grote invloed gehad op de keuze van bestemming van vakantiegangers. Hetzelfde wordt verwacht over het jaar 2017. Terreuraanslagen, virussen, natuurrampen en vluchtelingen zijn slechts een aantal voorbeelden die invloed hebben op het reisgedrag van globetrotters. Er wordt daarom verwacht dat consumenten in 2017 andere bestemmingen zullen kiezen.

Het toerisme in Egypte werd begin 2016 al geteisterd door vliegtuigrampen (NRC). Turkije en Tunesië ondervonden een forse afname in aantal vluchten in 2016 na aanslagen en onrust. In 2015 incasseerde de toeristische sector in Turkije ruim 100 miljoen euro minder in vergelijking met 2014. Momenteel kampt Turkije nog steeds met politieke onrust waardoor er verwacht wordt dat Turkije een verdere afname zal ondervinden.

Volgens de cijfers van reisbureau Trivago bleek dat er onder consumenten 25% minder interesse was voor Turkije, terwijl Spanje met 10% toenam als keuze in 2016. Uit de Hotelprijsindex cijfers van Trivago, was duidelijk te zien dat de hotelprijzen van Turkije en Tunesië aanzienlijk omlaag zijn gegaan vanaf 2014 en ook in Egypte zag men een kleine prijsafname terwijl de hotelprijzen van Spanje stegen, als gevolg van de toename van populariteit. Spanje blijft dus koploper als vakantiebestemming, gevolgd door Italië en Griekenland. Ondanks dat Griekenland in 2015 een grote afname in toerisme zag door de stroom vluchtelingen uit Syrië en Irak.

Tegenslagen en slecht nieuws in sommige landen, zijn vaak goed nieuws voor andere landen. Griekenland, Spanje en Marokko profiteren momenteel hiervan het meest. Griekenland maakte in 2016 een omzet van 800 miljoen euro meer dan 2015 door toename van het toerisme, hoewel de eilanden vlak voor de Turkse kust, Samos en Lesbos, werden vermeden. Na de aanslag in Nice door een Tunesiër, zag Marokko een toename van 3,1 procent, 32,8 miljard dirham, meer dan 2015 in de toeristische sector. Er wordt verwacht dat de populariteit van Marokko blijft stijgen in het jaar 2017. Spanje blijft populair maar wordt steeds duurder. Eind september 2016, werden cijfers bekend gemaakt door het Spaanse bureau voor statistiek. In 2015 werd Spanje bezocht door 68,1 miljoen toeristen en 2016 werd afgesloten met ruim 70 miljoen toeristen. 

Door het enorme aanbod van nieuws en toegankelijkheid van informatie, kunnen Nederlanders zich steeds beter op de hoogte houden van actualiteiten en achtergronden van situaties in andere landen, Reizigers zijn zich meer en meer bewust van mogelijke risico’s en kunnen hierdoor relatief veilige landen kiezen als vakantiebestemming (Reisverzekering.net).